آسوشیتدپرس گزارش داد، پاپ فرانسیس، رهبر مسیحیان کاتولیک جهان امروز در آخرین روز حضورش در کشور بنگلادش از یک یتیم خانه و یک مرکز نگهداری از معلولان که به دست خیریه کاتولیک مادر ترزا ساخته شده، بازدید و با گروهی از کشیشان و راهبه‌های بنگلادشی دیدار کرد.

آخرین روز حضور پاپ فرانسیس در بنگلادش بعد از آن صورت گرفت که او روز جمعه در یک سخنرانی احساسی به مسائل مسلمانان روهینجا پرداخت.

پاپ فرانسیس در این سخنرانی برای نخستین بار در این سفرش به آسیا لفظ روهینجا را استفاده کرده و از اعضای این اقلیت مسلمان خواست "بی‌تفاوتی جهان" به مصائب‌شان را ببخشند.

پاپ فرانسیس در این سخنرانی خود اظهار داشت: امروز تجلی حضور خداوند قوم روهینجاست. من از سوی همه کسانی که شما مسلمانان را سرکوب کردند طلب بخشش می‌کنم.

او پس از سخنرانی برای جمعیتی از ادیان مختلف در شهر داکای بنگلادش و شنیدن برخی روایت‌های تاسف برانگیز چند تن از جامعه ۶۲۰ هزار نفری آوارگان روهینجا گفت: امروز تجلی حضور خداوند همان روهینجاست. فاجعه‌ای که شما متحمل شدید بسیار دشوار و عظیم است. شما در قلب ما جای دارید.

رهبر مسیحیان کاتولیک جهان در ادامه گفت: من به نیابت از همه کسانی که شما مسلمان‌ها را سرکوب کردند و آنهایی که شما را آزار دادند و به خصوص به نیابت از جهانی که بی‌تفاوت نسبت به مسائل شما بوده از شما طلب بخشش می‌کنم. ما را ببخشید. بسیاری از شما در مورد مهربانی‌های بنگلادش با من صحبت کرده‌اید و اینکه چطور به شما پناه داده است. اکنون من از شما می‌خواهم که با رجوع به قلبتان ما را ببخشید.

با این حال پاپ در سفر چهار روزه خود به میانمار که برای نخستین بار از سوی یک رهبر مسیحیان کاتولیک جهان به این کشور صورت گرفت از اشاره مستقیم به نام روهینجا خودداری کرده بود اما از رهبران بودایی این کشور خواسته بود تا "بر تعصب و نفرت غلبه کنند".

او ساعاتی بعد از وارد شدن به بنگلادش خواهان تدابیر بین‌المللی "قاطع" برای رسیدگی به "بحران شدید" در میانمار شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.