در بیانیه مشترک اتحادیه اروپا و اتحادیه آفریقا درباره وضعیت مهاجران در لیبی که امروز در تارنمای سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا منتشر شد، آمده است: رهبران آفریقایی و اروپایی که برای شرکت در پنجمین اجلاس اتحادیه آفریقا- اتحادیه اروپا در ابیجان ساحل عاج گرد هم آمده بودند، گزارش های رسانه ای مطرح شده درباره برخوردهای غیرانسانی گروه های تبهکار با مهاجران و آوارگان آفریقایی را نیز مورد بحث قرار دادند. این رهبران هرگونه اقدام جنایتکارانه اینچنینی را به شدت محکوم کردند و عزم قاطع خود را برای همکاری به منظور پایان فوری این رویه های تبهکارانه و تضمین خیر و سعادت آوارگان ابراز داشتند. دو طرف همچنین موافقت کردند که خطرات چنین سفرهای پر مخاطره و شبکه های قاچاق را بطور گسترده به اطلاع جوانان برسانند. 

این بیانیه افزود: رهبران آفریقایی و اروپایی همچنین از تلاش های جاری شورای ریاست جمهوری و دولت وفاق ملی در لیبی برای اجرای اقدمات مناسب به منظور پرداختن به چنین وقایعی استقبال و یادآورشدند که تحقیقاتی جامع و سریع در لیبی آغاز شده که از جمله درصدد مشخص کردن صحت و سقم گزارش های رسانه ای است. دو طرف بر لزوم بهبود وضعیت مهاجران و آوارگان در لیبی و همچنین ارائه کمک برای بازگشت آنان به کشورهای خود و یافتن راه حلی پایدار برای آوارگان تاکید کردند. 

بر اساس این بیانیه، دو طرف توافق کردند که حل و فصل پایدار موضوع مهاجران آفریقایی، ارتباط نزدیکی با پرداختن به علل ریشه ای این پدیده دارد و نیازمند راه حل سیاسی برای بحران جاری در لیبی است. 

به گزارش ایرنا به نقل از بیانیه کمیسیون اروپا، پنجمین اجلاس اتحادیه آفریقا - اتحادیه اروپا روزهای 29 و 30 نوامبر (8و 9 آذر) در ابیجان با مضمون فراگیر 'جوانان' برگزار شد. این اجلاس رهبران 55 کشور آفریقایی و 28 کشور عضو اتحادیه اروپا را کنار هم آورد. ژان کلود یونکر رئیس کمیسیون اروپا ، دونالد توسک رئیس شورای اروپا و فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نمایندگی این اتحادیه را بر عهده داشتند. نمایندگی اتحادیه آفریقا را نیز آلفا کنده (Alpha Conde) رئیس این اتحادیه و موسی فاکی ماهمات (Moussa Faki Mahmat) رئیس کمیسیون اتحادیه آفریقا بر عهده داشتند. 

رهبران دو قاره در بیانیه سیاسی اجلاس، تعهد مشترک خود را برای سرمایه گذاری روی جوانان برای یک آینده پایدار مشخص کردند و در این ارتباط چهار اولویت راهبردی مشخص کردند: بسیج سرمایه گذاری برای تحول ساختاری و پایدار آفریقا ؛ سرمایه گذاری روی انسان ها از طریق آموزش، علوم، فناوری و توسعه مهارت ها ؛ تقویت انعطاف و مقاومت ، صلح ، امنیت و حکمرانی ؛ مدیریت جابجایی و مهاجرت . 

یونکر ، موگرینی ، فاکی ماهمات و آنتونیو گوترش دبیر کل سازمان ملل به منظور کار مشترک برای پرداختن به وضعیت ناگوار مهاجران و آوارگان ، با ایجاد یک گروه ضربت مشترک اتحادیه اروپا- اتحادیه آفریقا - سازمان ملل موافقت کردند.

یونکر رئیس کمیسیون اروپا در این هفته در گفت وگویی با شبکه خبری دویچه وله آلمان از گزارش های مربوط به فروش انسان ها به عنوان برده در کشور لیبی ابراز بهت و شگفتی کرد و افزود: وقتی به این افراد فکر می کنم که برای یافتن زندگی بهتر به لیبی رفتند و خود را در جهنم یافتند ، نمی توانم راحت بخوابم. 

وی در پاسخ به این پرسش که آیا این مساله نتیجه سخت تر شدن کنترل ها در مسیرهای انتقال مهاجران به اروپا نیست؟، گفت: کنترل بهبود یافته و لازم است که بهتر هم شود اما این که شمار بیشتری از آوارگان در لیبی هستند که قادر به آمدن به اروپا نیستند دلیل نمی شود که در اردوگاه ها مورد تجاوز ، قتل و غارت قرار گیرند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.