الاخبار گزارش داد: آیا میشل عون و حزب الله به پیروزی نهایی بر سعودیها رسیده اند؟ به نظر می رسد پاسخ این سوال مثبت باشد. حمایت بین المللی از استقرار و آرامش لبنان، حضور حریری در بیروت، کم شدن هم پیمانان سعودیها و جدایی حریری از هم پیمانان عربستانی اش، برای نشان دادن این پیروزی کافی است.

به گزارش «انتخاب»، اما در شرایطی که عربستان سعودی از حامی جریان سنّی در لبنان به رباینده حریری، آن هم از زبان رهبران اهل سنت در این کشور، تبدیل می شود، می توان انتظار نتایج بهتری داشت؟!

براساس خلاصه صحبتهای برخی شخصیتهایی آگاه از مواضع سعودی در ریاض و بیروت، این دستاوردها حاصل می شود:

به عقیده این افراد، جریان ۸مارس به همراه رئیس جمهور لبنان، به لحاظ رسانه ای و سیاسی، موفق شدند مساله استعفای حریری را به مساله عون و حزب الله تبدیل کنند، پیش از آنکه این موضوع در ضدّیت با آنها قرار گیرد. در این بین، یک فکر اساسی وجود دارد که سعودیها و کسانی که از مواضع آنها اگاهند، از آن چشم پوشی نمی کنند و آن عدم عقب نشینی ریاض از طرحی است که در مورد حریری و لبنان در ذهن داشته است! هنوز صحبت از گزینه های حریری و راهی که خود او بر می گزیند است.

یک سیاستمدار نزدیک به ریاض از یکی از دیپلماتهای سعودی نقل می کند که حریری هنگامی که به بیروت بازگشت، طوری رفتار کرد و به گونه ای سخن گفت که گویا در ریاض بازداشت بوده است، مساله ای که در هنگام قرائت خطاب تلویزیونی اش نیز قابل دریافت بود. شیوه رفتار حریری در بیروت و صحبتهای رسانه ای وی، قطعا خوشایند سعودیها نیست.

اما با توجه به نتایج مرحله استعفا و تعلّل و درنگ حریری در مورد استعفای قطعی، اقدام بعدی عربستان چه خواهد بود؟

سعودیها به هم پیمانان خود در مورد گامهای بعدیشان نکته ای نگفته اند، آنها منتظر مواضع اجرایی و عملی حریری هستند. تا کنون وقایع حکایت از آن دارند که حریری به جریان ۸مارس و مواضع ان گرایش دارد و دیگر نمایندگی اش برای سعودیها مشابه زمان پیش از استعفا نمی شود، بلکه کاملا از تمام التزام های معنوی و مالی آنها خارج شده است؛ به این ترتیب، خاندان حریری در حال حاضر بویژه در بیروت، بیرون از دایره ولایت و سرپرستی عربستان قرار گرفته اند و تبعات این مساله از این پس آشکار خواهد شد؛ چرا که برای نخستین بار است که نخست وزیر از چارچوب نمایندگی سعودی ها در لبنان خارج می شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.