خبرگزاری فرانسه گزارش داد، سخنرانی رودریگو دوترته، رئیس جمهوری فیلیپین در نشستی به میزبانی چریک‌های مورو صورت گرفت. در این نشست مسیحیان، گروه‌های رقیب مسلمان و گروه‌های قبیله‌ای از استان میندانائو، واقع در جنوب فیلیپین حضور داشتند.

از دهه ۷۰ میلادی، شبه نظامیان اسلام‌گرا با انجام اقدامات شورشی به دنبال خودمختاری یا استقلال در مناطق جنوبی فیلیپین که اکثر شهروندانش کاتولیک مذهب هستند، بوده‌اند.

این درگیری‌ها باعث کشته شدن بیش از ۱۲۰ هزار تن شده و بسیاری از مناطق در جنوبی فیلیپین را با فقر روبه‌رو کرده است.

دوترته هشدار داده که اگر این تنش‌ها در میندانائو حل و فصل نشود، منطقه با بدترین خشونت روبه‌رو خواهد شد و گفت: آنچه که اینجا مهم است حفظ جمهوری فیلیپین و تصحیح بی‌عدالتی تاریخی است. در آن دورانی که فیلیپین تحت استعمار اسپانیا و سپس آمریکا بود، اکثریت مسیحی کنترل بخش‌های گسترده‌ای از میندانائو را به دست گرفتند و باعث شدند تا مسلمانان و سایر قبایل به حاشیه رانده شوند.

رئیس جمهوری فیلیپین در ادامه هشدار داد که اگر حامیان داعش پس از آنکه پایگاه‌هایشان را در خاورمیانه از دست بدهند و به فیلیپین فرار کنند، احمال اینکه خشونت در منطقه افزایش یابد، وجود دارد.

هشدارهای دوترته یک ماه پس از آن صورت گرفته که حامیان خارجی و محلی داعش که به ماراوی در میندانائو حمله ور شدند، به پنج ماه درگیری با ۱۱۰۰ کشته پایان دادند.

چریک‌های مورو با ۱۰ هزار عضو در ۲۰۱۴ توافق صلحی را با دولت فیلیپین امضا کردند که به آنها امکان داد تا بر بخش‌هایی از میندانائو حکومت کنند اما لایحه پیشنهادی برای اجرایی شدن قانون مذکور به کنگره نرفته است.

دوترته گفته است که برای تصویب این قانون تلاش می‌کند و حتی از کنگره خواسته تا جلسه‌ای ویژه را برگزار کند تا رهبران مسلمان بتوانند برنامه‌هایشان را برای قانونگذاران بیان کنند.

وی در این باره گفت: چنین توافقی باید برای تمامی گروه‌ها در میندانائو جامع و مورد قبول باشد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.