حجت‌الاسلام احد آزادیخواه، رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه کمیسیون فرهنگی مجلس در کنار فراکسیون حج و زیارت پیگیر موضوع اصلاح شیوه‌های صدور ویزا برای زوار اربعین از سال آینده است، گفت: ورود سفارت عراق و صدور ویزا برای زائران خارج از سامانه «سماح» به معنی بهم ریختن نظم زیارت اربعین است و چالش‌های بسیار جدی ایجاد کرده است.

 

وی ادامه داد: در این شیوه موضوع بیمه حجاج کامل و جامع نیست و امنیت و آرامش حجاج نیز در آنجا تضمین نمی‌شود.

 

آزادیخواه با ذکر اینکه بیش از ۵۰ درصد از ۲.۵ میلیون زائر ایرانی اربعین از مبادی غیر رسمی ویزای ورود به عراق گرفتند، گفت: عمده این مبادی همان سفارت عراق است که شیوه بسیار خطرناکی در صدور ویزا بوده است.

 

وی تصریح کرد: قاعدتاً منافعی در زمینه صدور ویزا از سوی سفارت عراق وجود داشته است و دلالانی در این میان نیز سودهای کلان برده‌اند.

 

نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی گفت: وزارت امور خارجه باید تدبیری جدی درباره سفیر فعلی عراق در کشورمان بیاندیشد چرا که شیوه در پیش گرفته شده از سوی سفارت عراق طی این دو سوال در صدور ویزای اربعین موضوعی شوخی نیست.

 

وی با اعلام اینکه فراکسیون حج و زیارت در نظر دارد این مسئله را به جد از کانال ستاد اربعین با وزارت امور خارجه در میان گذارد، اظهار داشت: اطلاع دقیقی از این که تاکنون وزارت خارجه از سفیر عراق توضیحی در این باره خواسته باشد نداریم.

 

آزادی‌خواه در ادامه گفت: فراکسیون از وزارت امور خارجه خواهد خواست که با احضار سفیر عراق، پاسخ وی را در زمینه ورود مستقیم سفارت به عرصه صدور ویزا بشنوند؛ حال یا این پاسخ قانع‌کننده خواهد بود که احتمال آن ناچیز است و یا به احتمال فراوان سفیر پاسخ متقاعدکننده‌ای ندارد که در این صورت وزارت خارجه ما باید اعتراض خود را درباره عملکرد وی به وزارت امور خارجه عراق اعلام کند.

 

رئیس فراکسیون حج و زیارت مجلس شورای اسلامی در پایان از احتمال تقاضای فراکسیون از وزارت خارجه کشورمان طی روزهای آتی به‌منظور رایزنی با وزارت خارجه عراق جهت تغییر سفیر عراق خبر داد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.