یکشنبه، سه شنبه و چهارشنبه روزهایی است که خانه ملتی ها در ساختمان هرمی شکل بهارستان دور هم جمع می شوند تا برای عبور از مشکلات کشور و خلاهای قانونی و نظارتی موجود فکری کنند؛ سال‌هاست که مدار مجلس بر این نوع برگزاری جلسات می گذرد اما به نظر می رسد سازوکار کم کم در حال تغییر کردن است؛ ابتدا جلسات غیر علنی که معمولا تعداد آن در ماه به یک یا دو جلسه می رسید افزایش پیدا کرد؛ هر چه جلوتر رفت انتقادات نسبت به زیاد بودن جلسات علنی و اینکه نمایندگان در این ساعات می توانند بیرون از صحن یا در کمیسیون ها مفیدتر واقع شوند نیز پررنگ تر شد؛ آنقدر دایره این مباحث گسترش پیدا کرد تا در یکی از همین جلسات غیر علنی تصمیم گرفته شد به جای تلاش برای علنی بودن مجلس گامی در جهت صحبت کردن پشت درهای بسته برداشته شود؛ از همین رو بود که فروردین ماه ۹۶ بهروز نعمتی سخنگوی هیات رئیسه به میان خبرنگاران آمد و از احتمال تغییر در جلسات مجلس خبرداد. حالا علاوه بر آنکه چندساعت از جلسات روز یکشنبه مجلس بدون خبرنگار و پخش زنده رادیویی برگزار می شود، نزدیک به یک ماه  است که جلسات روزهای سه شنبه نیز تعطیل شده تا نمایندگان به جای صحن به کمیسیون ها بروند و به کار کارشناسی بپردازند.

اما گویا این تعطیلات روز سه شنبه هم چندان باب میل نمایندگان نیست چراکه نصرالله پژمانفر از نمایندگان مجلس می گوید" قرار است تعطیلی روزهای سه شنبه تغییر کند و به جای آن روز یکشنبه جلسه علنی باشد، دوشنبه کمیسیون و سه شنبه جلسه علنی دیگر و چهارشنبه ها نیز تعطیل شود تا نمایندگان به حوزه انتخابیه بروند." یعنی باز هدف اولیه که قرار بود پرداختن به کار کارشناسی باشد به تعویق می افتد و مهمتر از همه اینکه با افزایش تعداد جلسات غیر علنی شائبه غیرشفاف شدن مجلس نیز تقویت می شود.

جلسات علنی یا در پستو؟

وقتی گفته می شود می خواهیم حرف بزنیم و بحث کنیم اما کسی صدایمان را نشنود باز نگاه برخی این معنا را می رساند که حرف های درگوشی زیاد شده است، موضوعی که با طرح افزایش تعداد جلسات غیرعلنی حرف و حدیثش زیاد شد  اما هرچه این امر با اما و اگرهای بیرونی روبه رو است در دل نمایندگان جایگاهی دارد و اغلب موافق این نوع جلسات هستند.

مهرداد لاهوتی که هم نگاهی انتقادی داشت و هم نگاهی مثبت در این رابطه  به خبرآنلاین گفت: تعدادی از جلسات غیرعلنی هست که وقتی به بحث گذاشته می شود می‌بینیم نیازی به غیر علنی بودنش نبود و ضرورتی نداشت که جلسه در سکوت خبری برگزار شود اما در مقابل موضوعاتی وجود دارد که باید به صورت غیرعلنی برگزار شود تا نمایندگان و مسئولین بتوانند راحت تر مسائل را باز کنند.

او با بیان اینکه وقتی جلسه غیرعلنی گذاشته می شود به این معنا نیست که مردم نسبت به انها بی‌خبر هستند گفت: گاهی در میان این جلسات موضوعاتی مطرح می شود که می تواند در جامعه اثرات منفی داشته باشد یا حداقل زودتر مطرح شدنش می تواند بار منفی به دنبال داشته باشد.

لاهوتی با بیان اینکه به نظرم تدبیر هیات رئیسه درباره افزایش تعداد جلسات غیر علنی درست بوده است به جلسه روز گذشته درمورد کاسپین اشاره کرد و گفت: در این جلسه موضوعات خیلی خوبی مطرح شد که اگر علنی می شد ممکن بود سوءبرداشت هایی شود و یا به یک وعده تعبیر و آسیب آن بیشتر شود.

او گفت: همه مجلس داستانش این است که یا از بعد قانونگذاری یا نظارت بتواند امور را به پیش ببرد و در همین راستا موضوع برگزاری جلسات غیر علنی نیز در حیطه نظارتی مجلس قرار می گیرد لذا نمی توان گفت این موضوع مجلس را غیرشفاف می کند.

مشکل نظارت است نه جلسات علنی و غیرعلنی

جبار کوچکی نژاد از نمایندگان مجلس هم با افزایش جلسات غیرعلنی علی الظاهر چندان موافق نبود البته نه به این معنا که با این روال کنونی مخالف باشد؛ او به خبرآنلاین گفت: ما به جلسات غیر علنی نیاز داریم و در همه دنیا هم این موضوع جریان دارد اما اینکه زیاد باشد می تواند شائبه هایی به دنبال داشته باشد اما در حال حاضر ما تنها روزهای یکشنبه جلسات غیر علنی داریم.

او گفت: به اعتقاد من مجلس باید بر روی نظارت  و تحقیق و تفحص متمرکز شود؛ چراکه ما در این زمینه مشکلات اساسی داریم. برای مثال همین موضوع کاسپین که امروز تبدیل به یک بحران شده است به ضعف های نظارتی ما در بانک مرکزی و مجلس و ... باز می گردد. از این قبیل مشکلات هم کم نداریم از صندوق ذخیره فرهنگیان گرفته تا سازمان هدفمندی یارانه ها؛ ما مشکلاتی از قبیل بحران بیمه های درمانی داریم که هرکدام می تواند در حد یک بمت کشور را دچار چالش کند لذا مجلس باید ببیند در بخش نظارت چگونه می تواند این موضوعات را مرتفع کند.

او در پاسخ به این سوال که در همین جلسات غیر علنی هم تصمیم گرفته شد تحقیق و تفحص ها کاهش پیدا کند گفت: در آن موضوع قرار شد تحقیق و تفحص ها اصلاح شود؛ به هر حال برخی فشار می آورند که موضوعاتی برملا نشود اما ما باید با قدرت وارد شویم که گزارشات تحقیق و تفحص ها واقع بینانه تر و سازوکار برخورد با تخلف نیز تقویت شود وگرنه با کم و زیاد شدن جلسات غیر علنی مشکل حل نمی شود.

حال و روز تعطیلی سه شنبه های هر هفته

نماینده ها هم سر در گم شده اند نه مشخص است می خواهند به حوزه انتخابیه بروند نه معلوم است که باید جلسات کمیسیون را شرکت کنند؛ این حال و روز بهارستانی ها از بعد از تصویب تعطیلی سه شنبه است. لاهوتی درباره این تعطیلی ها نگاه نقادانه ای دارد و به خبرانلاین گفت: جلسات سه شنبه با رویکر تقویت کمیسیون ها تعطیل شد اما این هدف محقق نشد و به نظر می رسد باید به روال گذشته برگردیم.

هرچند پژمانفر از دیگر نمایندگان مجلس می گوید تعطیلی سه شنبه به چهارشنبه موکول شده است تا نمایندگان به حوزه های انتخابیه بروند اما به نظر می رسد هیات رئیسه چندان با نظر نماینده مشهد موافق نیست چراکه غلامرضا کاتب از اعضای هیات رئیسه صحبت از بازگشت به روال گذشته به میان می آورد.

کاتب با اشاره به نشست روز گذشته اعضای هیات رئیسه مجلس گفت: بر اساس تصمیم اتخاذشده، روال برنامه صحن مجلس از هفته کاری آینده ـ دو هفته بعد ـ به حالت گذشته بازمی‌گردد و روزهای یکشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه مجلس جلسه علنی خواهد داشت.

به گفته نماینده مردم گرمسار در مجلس، نشست‌های کمیسیون‌‌های تخصصی خانه ملت نیز علاوه بر بعد از ظهرهای یکشنبه، در روز سه‌شنبه، صرفاً بعد از ظهرها و پس از جلسه علنی تشکیل می‌شود.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.