چویک در مقاله ای با عنوان &#۳۹;ترکیه، روسیه و پوتین را از باتلاق سوریه نجات داد&#۳۹; در روزنامه ینی بیرلیک نوشت: نشست سه جانبه سوچی به اتمام رسید و صداهای مخالف در داخل ترکیه این موفقیت را به حساب روسیه گذاشتند.

وی افزود: درست است که نشست سوچی با نقش محوری و دیپلماسی موثر روسیه با موفقیت همراه شد، اما اگر اردوغان نبود، بی تردید امروز مناطق عاری از جنگ و درگیری در سوریه تا سالها ایجاد نمی شد.

وی مدعی شد: اگر این بحران فقط به عهده روسیه گذاشته می شد، پوتین به همراه بشار اسد به بمباران مردم بی دفاع سوریه ادامه می داد ولی با ورود اردوغان، جهت بحران به سوی روند صلح چرخید به طوری که این روند صلح با مذاکرات آستانه آغاز و پس از آتش بس و ایجاد مناطق عاری از درگیری، سرانجام در نشست سوچی به نتیجه رسید.

چویک تاکید کرد: رجب طیب اردوغان به واقع پوتین را که در باتلاق سوریه ناامید و گرفتار شده بود، نجات داد و امروز بسیار مدیون اردوغان است.

مشاور ارشد اردوغان، ایران را نیز یک کشور تاثیرگذار در روند تصمیم گیری سوریه عنوان و تاکید کرد: حضور و همکاری ایران در نشست سوچی ضروری بود و این کشور وظیفه خود را در این خصوص به نحو شایسته ای انجام داد.

به گزارش ایرنا، نشست سه جانبه سوچی روز چهارشنبه با حضور روسای جمهور روسیه، ایران و ترکیه برگزار شد و طرفین با مذاکره ای دو ساعته بر سر راه حل سیاسی سوریه به توافق رسیدند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.