لاوروف روز جمعه در این دیدار با دمیستورا با تاکید بر لزوم و اهمیت اجرای مفاد قطنامه ۲۲۵۴ شورای امنیت در باره سوریه برای حل و فصل بحران سوریه خاطرنشان کرد که تمام تلاش هایی که روسیه در ماههای اخیر و حتی دو سال گذشته در دیدارهای با بازیگران خارجی ازجمله سازمان ملل انجام داده، بر این امر مهم (اجرای قطعنامه) متمرکز و هدف گیری شده است.

پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه روسیه به نقل از سخنان لاوروف خطاب به دمیستورا نوشت: از دبیر کل سازمان ملل و شخص شما بخاطر حمایت از روند مذاکرات آستانه که برای خروج از وضعیت بن بستی به وجود آمده پس از خودداری دولت اوباما از اجرای تعهدات خود برای جداسازی معارضان و تروریست ها در سوریه آغاز شد، قدردانی می کنیم. 

وزیر خارجه روسیه گفت: مشارکت ایران، روسیه و ترکیه امکان برای ایجاد مناطق کاهش تنش در سوریه به وجود آورد که تاثیر مساعد واقعی بر اوضاع این کشور داشت.

وی افزود: این اقدامات امکان داد برای نخستین بار از آغاز مناقشه در سوریه، در آستانه هیات های دولت سوریه و معارضان مسلح پشت میز مذاکره با یکدیگر بنشینند.

لاوروف سپس به تلاش های صورت گرفته برای فراهم آوردن مقدمات مذاکرات طرف های سوری در ژنو تحت نظارت سازمان ملل ازجمله کمک به اتحاد گروه های معارض برای تشکیل هیات واحد شرکت کننده در این مذاکرات اشاره کرد.

وی همچنین به توجه به اصول مورد تاکید سازمان ملل برای حل مسائل سوریه اشاره و خاطرنشان کرد: این اصول در رایزنی های با طرف های ایرانی، روسی و ترکیه ای مورد توجه قرار گرفت و در بیانیه روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در نشست سوچی نیز لحاظ شد که به عنوان سند سازمان ملل منتشر شد. 

رئیس دستگاه دیپلماسی روسیه گفت: بر این باوریم کنگره گفت وگوهای ملی سوریه و نه گفت وگوهای توام با شرط ها و خواسته های یکی از جناح های معارضان سوری می تواند مرحله مهمی در مذاکرات سوری واقعی باشد. 

وی افزود: روسای جمهوری ایران، روسیه و ترکیه در نشست سوچی از ایده برگزاری کنگره گفت وگوهای ملی سوریه حمایت کردند.

به گزارش رسانه های روسی، دمیستورا پس از این دیدار در گفت وگوی کوتاهی با خبرنگاران مذاکرات خود با لاوروف را سودمند خواند که در آن تمام مسائل و اوضاع مربوط به سوریه و نشست سوچی و گفت وگوهای آستانه مورد بررسی قرار گرفت.

وی خاطرنشان کرد که امروز با سرگئی شایگو وزیر دفاع روسیه دیدار و در باره مسائل سوریه با وی گفت وگو می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.