خبرگزاری آلمان گزارش داد، «فرانک والتر اشتاین مایر» رئیس جمهور آلمان از رهبران سه حزب ائتلاف کنونی این کشور برای رایزنی‌های مشترک دعوت کرده است. انتظار می‌رود این دیدار زمینه تشکیل یک "ائتلاف بزرگ" که رئیس حزب سوسیال دموکرات آن را رد کرده بود فراهم کند.

پس از انتخابات ۲۴ سپتامبر پارلمان فدرال (بوندس‌تاک) مارتین شولتز، رئیس حزب سوسیال دموکرات اعلام کرد که این حزب حاضر به ادامه همکاری با احزاب دموکرات مسیحی و سوسیال مسیحی در قالب یک «ائتلاف بزرگ» نیست.

با شکست مذاکرات دو حزب متحد دموکرات و سوسیال مسیحی با حزب سبزها و دموکرات آزاد، رئیس جمهور آلمان، فرانک والتر اشتاین‌مایر رایزنی‌های گسترده‌ای با بازیگران اصلی صحنه سیاست آلمان را آغاز کرد تا به بحران تشکیل دولت خاتمه دهد.

اشتاین‌مایر، پس از گفتگوهای جداگانه با آنگلا مرکل، هورست زهوفر و شولتز از آنها دعوت کرده که در هفته‌ آینده با او دیدار کنند.

اگر ائتلاف بزرگ شکل نگیرد، تشکیل یک دولت اقلیت یا برگزاری مجدد انتخابات تنها گزینه‌های پیش رو خواهند بود که هیچ یک از سه حزب اصلی آلمان چندان رغبتی به آنها ندارند.

یکی از احتمالاتی که اکنون بیشتر درباره آن گمانه‌زنی می‌شود کناره‌گیری مارتین شولتز از رهبری حزب سوسیال دموکرات برای باورپذیر کردن چرخش این حزب از مخالفت قاطع او با ادامه ائتلاف بزرگ و هموار کردن راه دشوار تشکیل دولت در آلمان است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.