به نقل از خبرگزاری رویترز، گمان می‌رود این مظنون‌ها از کاربران اپلیکیشن بای لاک باشند که از نظر دولت حامیان فتح الله گولن روحانی ترک تبار ساکن آمریکا از آن استفاده می‌کنند. آنکارا گولن را عامل سازماندهی کودتای سال گذشته می‌داند. گولن که از ۱۹۹۹ در تبعیدی خودخواسته در پنسیلوانیا زندگی می‌کند این اتهامات را نپذیرفته است.

خبرگزاری دولتی آناتولی گزارش داد نیروهای امنیتی در استان آنتالیا واقع در جنوب ترکیه به دنبال بازداشت مابقی مظنون‌ها هستند.

طبق گزارش وزارت کشور ترکیه حدود ۲۲۰ هزار کاربر بای لاک را شناسایی کرده است و تحقیقات از بیش از ۲۳ هزار تن از آنان را در دستور کار دارد. بیش از ۵۰ هزار تن از جمله سربازان، معلمان و روزنامه نگاران در جریان سرکوب‌های پساکودتا در ترکیه زندانی و دادگاهی شدند. فقط در قوه قضاییه ترکیه ۵۹۲۰ تن به ظن ارتباط با کودتا از کار اخراج شدند.

گروه‌های حقوق بشری و برخی از متحدان غربی ترکیه با ابراز نگرانی نسبت به این سرکوب‌ها نگران هستند که از این کودتا به عنوان بهانه‌ای برای خاموش کردن صدای مخالفان استفاده شود. با این حال دولت ترکیه می‌گوید: فقط چنین پاکسازی می‌تواند تهدیدی که از جانب شبکه گولن ترکیه را تحت الشعاع قرار می‌دهد خنثی کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.