بار دیگر احمدی‌نژاد و یارانش بر سر زبان‌ها افتاده‌اند. اما این‌بار با عمل به سنتی قدیمی، یعنی بست‌نشینی! انگار حاشیه‌های رئیس‌جمهور سابق تمامی ندارد و هرچه به پیش می‌رویم، رنگ و لعابی بیشتر به خود می‌گیرد. اما این همه ماجرا نیست؛ دست بر قضا و با حادثه دل‌خراش زلزله در غرب کشور طی هفته گذشته و حجم عظیمی از خرابی‌های مسکن مهر، باز هم مدیریت و عملکرد احمدی‌نژاد مورد نقد قرار گرفته است. برخی معتقدند میان بست‌نشینی و خرابی‌های مسکن مهر، ارتباطی وجود دارد و برای تحت‌الشعاع قرار دادن آن و همچنین پرونده‌های قضایی که به خاطر اتهامات مالی برای دولتی‌های گذشته باز است، سه تن از مشاوران احمدی‌نژاد با حمایت صریح وی، دست به این اقدام نمادین اعتراضی زده‌اند. به سراغ عبدالله ناصری رفتیم و در این خصوص، نظر او را جویا شدیم.

 

عبدالله ناصری، فعال سیاسی اصلاح‌طلب در این باره به نامه نیوز، گفت: بست نشینی بقایی و جوانفکر شبیه همان ثبت‌نام کردنشان برای انتخابات ریاست جمهوری دوازدهم است؛ هم خودشان و هم عالم و آدم می‌دانستند که تأیید صلاحیت نمی‌شوند و عدم تأیید صلاحیت‌شان یکی از کارهای قابل حمایت شورای نگهبان می‌تواند تلقی شود. این جریان به دلیل موقعیتی که در جامعه مدنی به دلیل عملکرد هشت ساله خودش پیدا کرده است. مسائلی که بسیاری از آن در حال روشن شدن توسط دستگاه قضایی است برای زنده نگه داشتن خود و موجودیت خودشان خصوصا به دلیل پایگاه اجتماعی بسیار ضعیفی که دارد دست به اقداماتی اینچنینی می‌زنند. 

 

وی تاکید کرد: به نظرم هدفی غیر از اظهار موجودیت و یادآوری خودشان به جامعه مدنی ندارند. البته می‌شود در این زمان با توجه به پرونده‌ای که در جریان بررسی‌های قضایی برای رئیس دولت سابق گشوده شده است یا مسئله مهمی که طی این روزهای اخیر و در حاشیه زلزله غرب کشور، برای مسکن مهر شکل گرفته است این اتفاق را هم تحلیل کرد تا اصل موضوع را به حاشیه ببرند. درواقع تمام افتخار دولت احمدی‌نژاد در مسکن مهر در این حادثه زیرسوال رفت و دیگر قابل دفاع نیست و همان‌طور که همان روزها، بسیاری از متخصصین امر چنین کاستی‌ها و نواقصی را گوش زد می‌کردند. به‌نظرم برای تحت‌الشعاع قراردادن پرونده‌های قضایی و خرابی‌های مسکن مهر در زلزله غرب کشور، خواسته‌اند افکار عمومی و توجه مردم را به خودشان جلب کنند و با حاشیه‌سازی از این دو ماجرا، موجودیت جریان خودشان را زنده نگاه دارند.

 

عضو تیم مشورتی رئیس دولت اصلاحات در ادامه افزود: معتقدم پرونده‌های قضایی می‌بایست کاملاً مورد رسیدگی و بررسی قرار گیرند و مردم هم انتظار رسیدگی عادلانه و منطقی را از قوه قضائیه دارند به این شرط که روند اطلاع‌رسانی آن به گونه‌ای نباشد که مانند برخی از پرونده‌ها، در ابهام باقی بماند. مسکن مهر مسئله‌ای بسیار مهم می‌دانم. بایستی به این نکته توجه کنیم که این مسکن در سراسر کشور ساخته شده است و جمعیت انبوهی از مردم در آن ساکن شده‌اند؛ پس از وقوع این زلزله و مشاهده فروریختن آنها؛ مسئله‌ای کاملاً امنیتی است. به این جهت می‌گویم امنیتی که ساکنان این منازل در سراسر کشور، امنیت روانی‌شان بهم ریخته است. اگرچه زلزله حادثه‌ای طبیعی است و خارج از قدرت بشر و راهی برای پیشگیری آن نیست اما کسی که امروز در مسکن مهر ساکن است، نسبت به آینده سکونت خود، نامطمئن است. این وجه از موضوع را بایستی از منظر امنیت ملی، نگاه کرد و نسبت به عوامل و مسببان آن برخورد شود؛ حکم قضایی صادر نمی‌کنم اما چون این موضوع امنیت بخشی از جامعه را تحت‌الشعاع قرار داده است، خصوصاً قشر مستضعف را، بایستی حتماً یک کمیته بررسی کننده ویژه، خارج از بحث زلزله غرب کشور، تشکیل شود. البته خوشبختانه وزارت مسکن و دستگاه قضا پیش‌تر اعلام کرده‌اند، چنین خواهد شد.

 

ناصری در پاسخ به این پرسش که این بست‌نشینی چه بازتابی بین مردم دارد و همراهی افکار عمومی را تا چه میزان می‌بینید، گفت: امروز برخی از رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی را مرور می‌کردم، جدای از این آسیب‌ها و این‌که در برخی موارد خبرهای واقعی و غیرواقعی در این شبکه‌ها، قاطی می‌شود و گاهی هیجان‌زدگی غلبه پیدا می‌کند. میزان پرداختن شبکه‌های اجتماعی به این ماجرا به‌خوبی نشان می‌دهد که بست‌نشینی خیلی مورد مردم قرار نگرفته است و این نشان می‌دهد که این امر ناشی از این افراد، تحلیل درستی از شرایط مردم و جامعه مدنی ندارند که در چنین شرایطی که افکار عمومی جامعه به سمت زلزله دل‌خراش غرب است، به زعم خودشان افکار عمومی را متوجه خودشان کنند. کار بی‌اثر و بی‌خاصیتی انجام داده‌اند و بازنده اصلی، خودشان هستند و زیاد هم به درازا نخواهد انجامید.

 

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پایان افزود: معتقدم این جریان، پدیده عجیبی است. اگرچه با حمایت اصول‌گرایان به قدرت رسیدند اما امروز بیشترین انتقاد را خود دوستان اصول‌گرا دارند. این جریان همانند دوره هشت‌ساله ریاست جمهوری‌شان، دست به اقداماتی می‌زنند که هیچ دستاوردی غیر از هزینه برای ملت و مملکت و حاکمیت نداشته و ندارد. به‌نظرم چون ماهیت این جریان شناخته شده است و پایگاه اجتماعی هم ندارد، به صلاح است دستگاه‌های ذی‌ربط جز در مسیر رسیدگی مربوطه و عادی، کار دیگری که برای نظام هزینه‌ساز شود، کنند. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.