رویترز گزارش داد، چین و میانمار سال‌هاست روابط دیپلماتیک و اقتصادی نزدیکی از جمله در حوزه‌های نفت و گاز دارند و چین از این همسایه جنوبی‌اش حتی در دوران بحران سوء رفتار آنها با اقلیت مسلمان روهینجا از آنها حمایت کرد. بیش از ۶۰۰ هزار روهینجایی از زمان آغاز سرکوب‌های ارتش میانمار از ایالت راخین به بنگلادش گریختند. ایالات متحده آمریکا چهارشنبه برای اولین بار عملیات ارتش میانمار علیه روهینجا را پاکسازی قومی خواند و تهدید کرد تحریم‌های هدفمندی علیه مسببان این قصاوت‌های وحشتناک اعمال کند.

این ژنرال ارشد چین که رئیس کمیسیون مرکزی ارتش چین است، در دیدار با رئیس ارتش میانمار تاکید کرد: توسعه و شکوفایی چین فرصت مهمی برای توسعه میانمار است.

در بیانیه وزارت دفاع چین آمده است. چین در مواجهه با شرایط امنیتی پیچیده و متغیر منطقه‌ای مایل به حفظ ارتباط استراتژیک میان ارتش‌های دو کشور است. چین خواستار تماس‌های بیشتر میان نیروهای مسلح دو کشور و تعمیق تبادلات فنی و آموزشی و ارتقای همکاری دفاعی مرزی با هدف تضمین صلح و ثبات در امتداد مرز مشترک است.

چین از درگیری میان ارتش میانمار و شورشیان اقلیت قومی که به دنبال خودمختاری هستند و فعالیت آنها در سال‌های اخیر در نزدیکی مرز چین بوده است رضایت ندارند و گاها این درگیری‌ها منجر می‌شود تا هزاران روستایی به چین فرار کنند.

وزارت دفاع چین در بیانیه خود اشاره مستقیمی به مسئله روهینجایی‌ها نکرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.