رویترز گزارش داد، نورالدین جانیکلی، وزیر دفاع ترکیه امروز چهارشنبه اعلام کرد پیش‌بینی می شود نخستین سامانه موشکی ضدهوایی اس-۴۰۰ روسیه در سال ۲۰۱۹ به ترکیه تحویل داده شود.

این نخستین بار است که یک مقام رسمی ترکیه جدول زمانی دقیقی از تحویل این محموله ارائه می‌دهد که به نوبه خود می‌تواند زنگ خطری برای ناتو محسوب شود.

جانیکلی  اعلام کرد ترکیه با خرید سامانه موشکی ضدهوایی اس-۴۰۰ از روسیه حق دفاع از خود را دارد. جزئیات بیشتر درباره این معامله را کمیته بودجه مجلس ارائه می دهد. ترکیه سفارش دو سامانه موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰ به روسیه داده است که خرید یکی نهایی شده است و یکی از آنها در سال ۲۰۱۹ تحول داده می شود.

وزیر دفاع ترکیه گفت: با دریافت این سامانه دفاعی پیشرفته، کشور ما با قابلیت مهم دفاع هوایی ایمن می شود.

وی ادامه داد: ترکیه در حال مذاکره با کنسرسیوم یوروسام فرانسه و ایتالیاست تا پس از امضای تفاهم نامه سه جانبه، سامانه دفاع موشکی خود را توسعه دهد. با این یادداشت تفاهم، شرکت‌های ترکیه، فرانسه و ایتالیا همکاری خود را برای شناسایی، تولید و استفاده از سامانه موشکی SAMP-T آغاز می‌کنند.

اقدام ترکیه در خرید سامانه موشکی ضدهوایی اس-۴۰۰ روسیه موجب نگرانی آمریکا و کشورهای عضو ناتو شده است. این در حالی است که دولت آنکارا گفته هیچ گزینه دیگری جز خرید تجهیزات نظامی از روسیه نداشته است زیرا کشورهای عضو ناتو پیشنهاد مقرون به صرفه ای ندادند.

گفته می شود، ارزش قرارداد خرید سامانه موشکی ضد هوایی اس-۴۰۰  روسیه ۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار است.

انتهای پیام/

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.