آناتولی گزارش داد، اسماعیل قهرمان، رئیس مجلس ترکیه تاکید کرد: ادامه صلح و توسعه در آسیا برای همگی ما حائز اهمیت است. ترکیه اهمیت فوق‌العاده‌ای برای حفظ صلح، ثبات و امنیت در تمام آسیا خصوصا در شرق آسیا قائل است.   

دهمین جلسه مجمع پارلمانی آسیا سه‌شنبه با عنوان "حفظ صلح و توسعه در آسیا" در استانبول آغاز به کار کرد. هیئت‌هایی از ۴۲ کشور از جمله افغانستان، بنگلادش، کلمبیا، چین، هند، اندونزی، ایران، پاکستان، فلسطین، روسیه، عربستان و امارات حضور دارند.

رئیس پارلمان ترکیه گفت، واژه‌های صلح و توسعه شدیدا در هم تنیده هستند.

او افزود: صلح و توسعه یکدیگر را تغذیه می‌کنند.

اسماعیل قهرمان درباره درگیری‌ها در فلسطین و میانمار تاکید کرد، ضروری است تمام کشورهای عضو مجمع پارلمانی آسیا در کنار هم برای دستیابی به صلح و توسعه در آسیا تلاش کنند.

او با اشاره به اینکه ترکیه از تحولات راخین عمیقا متاسف شده است، گفت: این بحران انسانی به رغم تمام تلاش‌های بشردوستانه در این منطقه ادامه دارد اما ترکیه نقش سازنده‌ای در حل مشکلات در ایالت راخین ایفا می‌کند. ما در موضع تمرکز روی ابعاد انسانی این مساله هستیم.   

طبق آمارهای سازمان ملل متحد، از ۲۵ اوت امسال بیش از ۶۲۰ هزار مسلمان روهینجایی از راخین وارد بنگلادش شده‌اند.

رئیس پارلمان ترکیه همچنین نسبت به فعالیت‌های جنبش فتح‌الله گولن، روحانی ترک‌تبار ساکن آمریکا هشدار داد و گفت: این مساله نه تنها تهدید امنیت ملی برای ترکیه است بلکه تهدیدی علیه تمام ۱۷۰ کشوری است که انشعابات آن در آنجا حضور دارد.

او افزود: از تمام کشورهای دوست در آسیا می‌خواهیم تا تدابیر لازم علیه فتو را به خاطر حفظ امنیت و آینده کشورشان در نظر بگیرند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.