آن روزها که مانند حیوانات وحشی موصل را فتح کردند کمتر کسی فکر می‌کرد داعش تبدیل به بحرانی جهانی شود. همه با خود گفتند حداقل یک هفته دوام می‌آورد و بعد تمام.

آنها اما آمده بودند که بمانند. آنها می‌دانستند با تکیه بر سه اصل تعصب، تکفیر و خشونت، می‌توانند  بر مردم حکمرانی کنند.

داعشی‌ها تا توانستند از خود خشونت به خرج دارند. آدم‌ها را به گونه‌ای کشتند که در تاریخ کم سابقه بود. آنها از طریق اینترنت این وحشت را صادر می‌کردند تا همه بدانند با چه انسان‌هایی روبرو هستند.

آنها اعلام کردند انسان های برتر هستند و دیگران باید در بند آنها باشند. داعشی‌ها گفتند دین آنها دین برتر است. شیعه را به جرم شیعه بودن. مسیحی را به جرم مسیحی بودن سر بریدند. خلیفه داعش گفته بود همه کافر هستند مگر کسانی که به دین داعش هستند.

حالا آنها از عراق و سوریه بیرون رانده شدند. ارتش عراق و سوریه با کمک‌های ایران و روسیه برای دولت به اصطلاح اسلامی شام و عراق نقطه پایان گذاشت.

حالا که داعش تقریبا به نقطه پایان خود رسیده است و همه ما جنایت‌های این گروه را دیده‌ایم. بیایید کمی به خودمان فکر کنیم. به رفتارهای شخصی خودمان که شاید یک داعش درونش نهفته باشد.

همانطور که در بالا اشاره شد داعش براساس سه پایه اصلی شکل گرفت. تعصب، تکفیر و خشونت. هرکدام از ما اگر یکی از این ویژگی‌ها را در خود داشته باشیم باید به ارتش درون دستور بدهیم سریع آنها را سرکوب کند.

چه بخواهید و چه نخواهید قوم گرایی و تعصب زمینه ساز خشونت می‌شود. بسیاری از قتل‌ها و درگیری‌های قومی و قبیله‌ای که در این سال‌ها شاهد آن بودیم، حاصل تعصب بوده است. بسیاری از قتل‌های ناموسی حاصل یک تعصب است. تعصبی که حتی اجازه نمی‌دهد حرف‌ها شنیده شود.

تعصب مانند قفلی است که بر ذهن‌ها زده می‌شود. قفلی که کلید ندارد. فردی که دچار تعصب شود دیگر حرفی را نمی‌شنود و فقط حرف خود و تفکرش را قبول دارد و آن را وحی منزل می‎‌داند.

باید با تعصب، تکفیر و قوم گرایی مبارزه کنیم تا انسانیت بر جامعه لبخند بزند.

نباید اجازه داد تعصب در آدم رشد کند. خواندن، آموختن و شنیدن باعث می‌شود تعصب سرکوب شود. آموزش، ارتش آماده‌ای است که می‌تواند تعصب و قوم گرایی را نابود کند.

باور کنیم جامعه بدون تعصب جامعه بدون خشونت است. جامعه بدون تعصب جامعه بهتری است. جامعه‌ای که انسان‌ها در آن می‌توانند بدون مشکل بدون اینکه فکر کنند چه کسی به کدام قوم تعلق دارد و از چه مذهبی پیروی می‌کند در کنار هم زندگی کنند.

در جامعه بدون تعصب انسان بودن فضیلت است. نه عرب یا فارس بودن. نه سیاه یا سفید بودن.

اگر فرد فرد ما با داعش درون خود بجنگیم، قطعا به سمت جامعه خوب و بدون تعصب حرکت می‌کنیم.

کاش بتوانیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.