به گزارش نامه نیوز،  نام "سمیر جعجع" برای بسیاری از افرادی که تحولات داخلی لبنان را دنبال می کنند کاملا آشناست. این سیاستمدار و چریک ۶۵ ساله لبنانی که یکی از رهبران جریان ۱۴ مارس محسوب می شود، از قدیمی ترین هم پیمانان رژیم صهیونیستی و عربستان سعودی در بیروت محسوب می شود. نکته قابل تامل اینکه جعجع در در ۲۴ آوریل ۱۹۹۴ به اتهام دست داشتن در انفجار کلیسای «سیده نجات» که در اثر آن ۱۱ نفر کشته و تعدادی مجروح به جا ماند، به زندان افتاد اما با لابی های تل آویو و اعمال نفوذ برخی مقامات لبنانی وابسته به عربستان و فرانسه از زندان آزاد شد. سمیر جعجع افرادی مانند رشید کرامی نخست وزیر اسبق لبنان و تعدادی دیگر از سیاستمداران و نظامیان لبنانی را به قتل رسانده است. در هر حال، همچنان از جعجع به عنوان یکی از عوامل اصلی تل آویو و ریاض در بیروت یاد می شود.

مواضع سمیر جعجع طی روزهای اخیر و خصوصا پس از استعفای سعد الدین حریری در نوع خود قابل تامل است. رهبر حزب نیروهای لبنانی در این خصوص می گوید:

"من از استعفای سعد حریری، نخست وزیر لبنان تعجب نکردم. برخی طوری به این مساله نگاه می‌کنند که انگار زاییده امروز است اما این اقدام نتیجه انباشه شدن اقدامات خلاف قانون گروه ۸ مارس و حزب الله لبنان است! من احساس می‌کردم که این اتفاق بیفتد فقط زمانش را نمی‌دانستم. حریری در حال حاضر استعفا داده و این استعفا به صورت علنی اعلام شده اما من معتقدم که وی در صورت عقب‌نشینی حزب الله از اقداماتش و درگیری‌های منطقه‌ای براساس توافقنامه طائف از این استعفا بازمی‌گردد."

بازی چند لایه جعجع

یک رمزگشایی ساده از اظهارات سمیر جعجع، نشان دهنده نقش پشت پرده وی از ماجرای گروگانگیری حریری و خانواده اش توسط عربستان سعودی است. در این خصوص نکاتی وجود دارد که نمی توان به سادگی از کنار آنها گذشت:

نخست اینکه سمیر جعجع بر خلاف بسیاری از مقامات لبنانی ( حتی برخی اعضای جریان 14 مارس) که با بهت و حیرت شاهد به گروگان گرفته شدن نخست وزیر خود توسط ریاض هستند، سعی دارد با "ساده سازی صورت مسئله" و "طبیعی جلوه دادن ماجرا"، مانع از ایجاد حساسیت در این خصوص شود. به عبارت بهتر، اصلی ترین ماموریت سمیر جعجع در برهه حساس و سرنوشت ساز فعلی در لبنان، انکار نقش عربستان سعودی در ماجرای استعفای سعد الدین حریری است. طی روزهای اخیر، سمیر جعجع نه تنها کمترین موضعی در برابر گروگانگیری خانواده حریری در عربستان و ممانعت از خروج فرزندان وی اتخاذ نکرده است، بلکه کماکان سعی دارد استعفای وی را متغیری وابسته به قدرت گیری حزب الله در معادلات سیاسی بیروت قلمداد کند.

برگ برنده جعجع

نکته دومی که باید در این خصوص مدنظر قرار داد، ارائه راهکار پیشنهادی از سوی سمیر جعجع است. جعجع عملا خواسته عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی را از زبان حریری بیان کرده و اعلام نموده است اگر حزب الله از منطقه ( و مخصوصا سوریه) عقب نشینی کرده و به بازیگری منفعل و بی خاصیت در معادلات داخلی لبنان تبدیل شود، حریری حاضر است به پست نخست وزیری باز گردد! اعلام این گزاره شرطی از سوی سمیر جعجع نشان می دهد که وی از قبل در جریان گروگانگیری وی از سوی ریاض بوده است. از سوی دیگر، این موضوع نشان می دهد که سمیر جعجع برای بازی در فضای سیاسی و داخلی لبنان، حتی به سعد الدین حریری و خانواده وی نیز به عنوان یک "ابزار" و " برگ برنده" نگاه می کند. نگاه ابزاری سران جریان 14 مارس نسبت به یکدیگر، موضوعی نیست که بتوان به سادگی آن را نادیده انگاشت. در سال 2007 میلادی و یکسال پس از پیروزی غرور آفرین حزب الله در جنگ 33 روزه در مقابل رژیم صهیونیستی، سمیر جعجع و سعد الدین حریری با تسلیح نیروهای وابسته به خود ، تلاش کردند در بیروت جنگ داخلی به راه بیاندازند. سفیراسبق عربستان سعودی در بیروت نیز به عنوان رابط جریان 14 مارس و سران آل سعود، از این روند حمایت کرد. با این حال، سرعت عمل حزب الله و جریان 8 مارس در مهار تحرکات داخلی جریان 14 مارس منجر به فرار سفیر عربستان از بیروت و در نهایت، شکست جعجع و حریری گردید.

خائن همیشگی

نکته سوم اینکه سمیر جعجع و برخی دیگر از سران جریان 14 مارس برر روی شکست منطقه ای حزب الله در سوریه و حتی منطقه عرسال حساب ویژه ای باز کرده بودند. آنها معتقد بودند حضورحزب الله در میادین نبرد از یک سو توان نظامی آن را تضعیف خواهد کرد و از سوی دیگر، از تمرکز جریان 8 مارس بر امور داخلی لبنان خواهد کاست. با این حال، سمیر جعجع پس از مشاهده سرعت روند نابودی داعش و دیگر گروههای تروریستی و تکفیری وابسته به عربستان سعودی ، تصمیم گرفته است پروژه تضعیف جریان 8 مارس را از طریق ایجاد تنش در معادلات داخلی لبنان پیگیری کند. اینکه میان سعد الدین حریری و جعجع در این پازل و نقشه تا چه اندازه ای هماهنگی وجود دارد هنوز به طور کامل مشخص نیست، اما آنچه مسلم است اینکه "چریک قاتل" در مواردی حتی به شریک سیاسی خود در جریان 14 مارس خیانت کرده است. بدون شک، در آینده ای نزدیک اسناد بیشتری در خصوص نقش سمیر جعجع در ماجرای گروگان گرفته شدن سعد الدین حریری افشا خواهد شد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.