احمدی، مدیر بازرگانی پالایشگاه تبریز با بیان این مطلب به ایسنا گفت: قیمت های وکیوم باتوم با نرخ های جهانی مطابقت ندارد و از این رو ما به روش قیمت گذاری وکیوم باتوم و قیر معترض هستیم و متاسفانه پالایش و پخش روش بهتری برای تعیین قیمت وکیوم باتوم و قیر ندارد.

وی با اشاره به اینکه با ارسال نامه ای به قیمت های وکیوم باتوم و قیر اعتراض شده است، گفت: نحوه قیمت گذاری وکیوم باتوم و قیر به صورتی است که پالایشگاه ها همواره متضرر می شوند.

وی تاکید کرد: از سوی دیگر قیر صادراتی ایران با قیمتی پایین تر از منطقه عرضه می شود و این موضوع رانتی برای خارجی ها به وجود آورده است.

مدیربازرگانی پالایشگاه تبریز با اشاره به اینکه قیمت قیر براساس وکیوم باتوم تعیین می شود، گفت: قیمت گذاری وکیوم باتوم به روش ماهانه و با ارز مبادله ای سبب می شود تا قیمت قیر هم واقعی نباشد و به این ترتیب ایران هنگام معامله این کالاها در بازارهای بین المللی ضرر می کند.

وی ادامه داد: بازار قیر نیاز به ساماندهی دارد، اول اینکه قیمت وکیوم باتوم و قیر درست و منطقی تعیین شود به عبارتی نحوه قیمت گذاری براساس ارز آزاد در بورس کالا تعیین شود و دوم قیر تهاتری در بودجه امسال حذف شود تا اندکی مشکلات این بازار کاهش یابد.

وی خاطر نشان کرد: علاوه بر قیمت نازل این کالاها نسبت به بازارهای منطقه، اکثر معاملات با ریال انجام می شود و به این ترتیب همواره به خارجی ها سوبسید داده ایم.

به گفته احمدی؛ قیر در منطقه در حال حاضر ۲۴۰ دلار در هر تن است، اما قیر ایران ۲۳۷ دلار در هر تن معامله می شود.

وی همچنین به مشکلات قیر تهاتری در بازار اشاره کرد و گفت: دولت با تحویل قیر تهاتری به وزارت راه سبب می شود تا بازار قیر دچار دامپینگ قیمتی شود.

وی با اشاره به اینکه اکثر قیرهای تهاتری توسط پیمانکاران در بازار آزاد با نرخ هایی ارزان تر از قیمت واقعی قیر به فروش می رسند، خاطر نشان کرد: این پیمانکاران حدود ۳۵ تا ۴۵ درصد از فروش قیر تهاتری سود می کنند و بازار قیر هم دچار دامپینگ می شود.

به گفته احمدی، باید طرح تحویل قیر تهاتری به وزارت راه در قانون بودجه امسال حذف شود؛ چرا که این اتفاق هر ساله سبب ایجاد رانت های عظیم در بازار قیر می شود.

وی با اشاره به اینکه صنف پالایشگاه های خصوصی پیشنهاد جمع آوری قیر تهاتری را داده است، گفت: این موضوع سبب آشفتگی بازار قیر شده است.

مدیر بازرگانی پالایشگاه تبریز در ادامه با اشاره به اینکه در تبریز فقط ۳ شرکت، قیر تهاتری دریافت می کنند، گفت: سال گذشته ۲۱۷ هزارتن قیر توزیع کردیم که ۹۰ درصد آن به ۳ شرکت اختصاص یافت، این در حالی است که تبریز دارای ۲۸ تا ۲۹ تولیدکننده قیر است که باید از حجم قیر ارسالی پالایشگاه منتفع شوند، اما متاسفانه این تبعیض سبب شده تا این ۳ شرکت رشد کنند و مابقی دچار مشکل باشند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.