به گزارش ایسنا ضیالدین شعاعی در پایان جلسه ستاد راهبردی مقابله با گرد و غبار استان سیستان و بلوچستان که با حضور رئیس سازمان حفاظت محیط زیست در پارک پردیسان برگزار شد، گفت: تدوین برنامه استانی مقابله با گرد  و غبار بدین معنی نیست که در استان‌ها  اجرای برنامه‌های دستگاهها معطل تنظیم این برنامه باشد بلکه بر اساس برنامه‌های تدوین شده در حد اعتبارات موجود عملیات مقابله و کاهش شدت طوفانهای گرد و غبار از سال ۱۳۹۲ در دست اقدام است.  به عنوان مثال با مدیریت تالاب و آب ورودی به منطقه در سال جاری تعداد روزهای خطرناک ناشی از طوفان های گرد و غبار در استان سیستان و بلوچستان کاهش چشمگیری یافته است؛  بطوری‌که بر اساس اعلام استان از ابتدای سال جاری تا کنون نسبت به مدت مشابه سال قبل که ۴۸ روز بوده به ۲۸ روز کاهش یافته است که این کاهش نتیجه تاثیر مثبت اقدامات مختلف همچون بازکردن دایک‌های مرزی و لایروبی برای مرطوب نگاه داشتن سطح بیشتری از هامون بوده است.

 

وی با یادآوری این موضوع که استان سیستان و بلوچستان یکی از استان‌هایی است که بیشترین مطالعات روی کانون های گرد وغبار آن صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: سال گذشته مطالعه‌ای هم از سوی دانشگاه زاهدان روی کانون‌های گرد و غبار و راهکارهای مدیریت آن در استان صورت گرفته و راهکارهای کلی مقابله با گرد و غبار در این استان تدوین شده است.

شعاعی افزود: سیاست ستاد ملی مقابله با گرد و غبار این بود که پس از مطالعه طرح‌های استانی در راستای تدوین سند ملی منشاء گرد و غبار با برش‌های استانی،  طی جلساتی با حضور مدیران کل و استانداران، خروجی نهایی برنامه‌ها را مصوب کند و اولویت‌ها را جهت تامین اعتبار ارائه دهد.

وی با یادآوری تاکید رئیس جمهور به رییس سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص اهمیت و اولویت مقابله با گرد و غبار در کشور تصریح کرد: در همین جهت مقرر شد تامین اعتبار برای مقابله با گرد و غبار نیز در اولویت‌های بودجه کشور قرار گیرد.

مدیر ملی ستاد مقابله با گرد و غبار ادامه داد: ترجیح دادیم برای تسریع در اجرای طرح‌های مقابله برای استانهایی که مطالعات کامل شده جلسه ستاد راهبردی مقابله با گرد و غبار را با  این استان‌ها را آغاز کنیم که با توجه به اولویت استانی ، دومین جلسه جهت بررسی طرح‌های استانی برای استان سیستان و بلوچستان برگزار شد و در این دو جلسه مدیران استانی به ارائه برنامه پرداختند و مقرر شد جلسه سوم آن با هدف تصویب نهایی برنامه عمل استان در دوهفته آینده در استان تشکیل شود.

شعاعی یکی از مباحث مهم جلسه را ارائه گزارش نماینده وزارت امور خارجه در خصوص دیپلماسی آب این دستگاه به ویژه در شرق کشور دانست و گفت: فعالیت‌هایی که وزارت خارجه در زمینه دیپلماسی آب آغاز کرده درخور تحسین است به ویژه اعلام شد که در سفر اخیر عراقچی - معاون وزارت امور خارجه- به افغانستان طی مذاکرات انجام شده طرف افغانی پذیرفته است که در کنار استمرار تخصیص حق‌آبه مورد توافق ، موضوع احیای تالاب هامون به عنوان یک سرمایه زیست محیطی نیز مورد بحث قرار گیرد.

شعاعی ابراز امیدواری کرد: همکاری‌های دو جانبه با کشور افغانستان با توجه به روابط دیرینه و خدماتی که کشور جمهوری اسلامی به آوارگان افغان در دوران جنگ داده است و هنوز هم ادامه دارد مبنای مستحکمی در دیپلماسی آب برای هامون باشد.

مدیر ملی مقابله با گرد و غبار یکی از مصوبات جلسه را لزوم هماهنگی برنامه‌های بخش‌های کشاورزی، آب و محیط زیست دانست و گفت: مقرر شد پیش از جلسه سوم، برنامه این دستگاه‌ها همچنین برنامه سایر دستگاه‌های مرتبط اما با درجه اولویت کمتر به لحاظ هماهنگی و سنجش تاثیر متقابل برهم بررسی و در نهایت برنامه هم پوشانی کننده دستگاه‌ها در جلسه سوم ارائه شود.

وی تاکید کرد: گرد و غبار معضلی جدی در منطقه و کشور ما و مقابله با آن یکی از ابزارهای کلیدی در نگهداشت مردم، حفظ جمعیت، توسعه صنعت و ساماندهی استان است. از این رو در برنامه‌های اولویت‌دار دولت دوازدهم قرار دارد.

مدیر ملی مقابله با گرد و غبار اشاره ای هم به پیچیدگی سیستم جهت باد در سیستان و بلوچستان کرد و گفت: بادی که از شمال وارد استان می شود به دو شاخه تقسیم شده که یک شاخه آن به سمت کرمان حرکت می‌کند و شاخه دیگر منشاء تولید بادهای ۱۲۰ روزه می‌شود.

وی افزود: از این رو طوفان‌های گرد و غبار سیستان دارای دو منشاء داخلی و خارجی از کانون‌های کشورهای افغانستان و پاکستان است که البته امکان تعیین درصد سهم کانون‌های داخلی و خارجی فعلا مقدور نیست.  میزان تاثیرپذیری استان از دو منشاء داخلی و خارجی بستگی به شرایط فصلی و میزان رطوبت خاک افغانستان و ایران در زمان آغاز بادهای ۱۲۰ روزه دارد.

شعاعی در خصوص امکانات پایش استان سیستان و بلوچستان گفت: امکانات پایش در استان کم است ولی امسال ستاد از محل اعتبارات تخصیصی از صندوق توسعه ملی نسبت به تقویت شبکه پایش از خراسان شمالی تا سیستان و بلوچستان اقدام می‌کند و پیش‌بینی برای نصب و راه‌اندازی بیش از ۲۰ دستگاه پایش گرد و غبار در شرق کشور شده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی محیط زیست، شعاعی در مورد گرد و غبار در غرب کشور و استان خوزستان اظهارکرد: خوشبختانه بر اساس مطالعات ستاد مقابله با گرد و غبار منشاء گرد و غبار استان مشخص شده و براساس این اطلاعات نقاط بحرانی و فوق بحرانی شناسایی و از اواخر سال گذشته اقدامات اجرایی عظیمی با دستور رئیس جمهور و پیگیری مجدانه وزیر جهاد کشاورزی آغاز شده و درحال حاضر مطالعات برای تدوین برنامه عمل در کل سطح استان در دست اجراست.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.