به گزارش انتخاب به نقل از رای الیوم، نزدیکی زمانی بین استعفای نخست وزیر لبنان سعد الحریری و اتفاقاتی که در سعودی به بوقوع پیوست را نمی توان تصادفی دانست؛بویژه انکه حذف نام حریری از لیست بازداشت شدگان به جرم پولشویی و فساد مالی تنها از طریق دادن یک بهای سیاسی از سوی او، ممکن است.

بسیاری از تحلیلگران تنها لیست سیاه سعودی در خصوص افراد مظنون به فساد اقتصادی و اداری را مطالعه نمی کنند، بلکه به متهمان فساد سیاسی نیز نظر دارند؛ بر این اساس، فساد بسیاری از شاهزاده ها و سرمایه گذاران سعودی آشکار می شود.

نخست وزیر لبنان با دو گزینه تلخ مواجه بود؛ براساس اخبار رسیده از عربستان سعودی، یا حریری از ریاست و به دنبال آن ائتلاف با حزب الله لبنان استعفا می کند یا ترور اقتصادی سیاسی می شود، چرا که برای وی قرار گرفتن در لیست فاسدین،به مراتب از ترور جسمی و زندانی شدن در ریاض سخت تر  است.

شخص حریری در نقشه آینده سعودیها مهم نیست، بلکه این نقش وی در انتقال پیامهای اطمینان عربستان به هم پیمانانش در مورد حمایت از آنهاست.

نشانه های طرح عربستان سعودی زمانی آشکار شد که بن سلمان از ادامه جنگ یمن به منظور مقابله با تشکیل حزب الله دوم خبر داد. بدین ترتیب، حزب الله هراسی درست پس از پیروزیهای آن در همکاری با هم پیمانانش در سوریه، محقق شد.

سخنان حریری در مورد استعفا، در واقع صحبتهای بن سلمان بود که تنها از زبان حریری بیان شد. اما پیش از این اقدام عربستان در مورد لبنان، وزیر جنگ اسرائیل، لیبرمن، ارتش لبنان را جزئی از حزب الله دانسته بود و همزمان، رسانه های اسرائیلی این سوال بزرگ را مطرح می کردند که در جنگ آینده اسرائیل با حزب الله، روسیه در کنار کدام یک می ایستد؟ اسرائیل یا حزب الله؟

هدف قرار گرفتن حزب الله و تلاش اسرائیل برای مشروعیت بخشیدن به جنگ علیه آن، دو دلیل عمده دارد؛ دلیل اول آنکه حزب الله بازوی قوی ایران و وسیله ای است که می توان به وسیله آن ایران را به سمت جنگ کشاند و دلیل دوم، پایان جنگ علیه تروریسم در سوریه و عراق با نتیجه ای خلاف میل محور سعودی-اسرائیلی است که به شکست تروریسم سنّی به دست محور شیعه انجامید.

ایالات متحده و روسیه محرک این جنگ نخواهند بود، بلکه نبرد مذکور بین اسرائیل و ایران بوقوع می پیوندد. بدین ترتیب، به نظر می رسد منطقه در معرض جنگ تروریسم اسلامی مزعوم(جعلی و ساختگی) و تازه ای است که البته این بار شیعی است و تمام حوادث اخیر در منطقه و نیز جنگهای طایفه ای، شرایط را برای آن و ایفای نقش اسرائیل، فراهم می کند.

در این میان، احتمال رغبت اسرائیل برای کسب دستاوردها و ضمانتهای بیشتری از جانب روسیه و براساس وضع قواعد جدیدی برای مناطق جنوب سوریه و جولان بدون جنگ نیز وجود دارد، و فایده این مساله برای سعودیها، شکستن شوکت و نفوذ ایران، از طریق خدشه دار کردن شوکت و عظمت حزب الله است.

فایده مهمی که از بازداشتهای اخیر در داخل عربستان سعودی محقق می شود، تثبیت و تقویت جایگاه ولی عهد سعودی بعنوان نمادی برای مبارزه با فساد، نماد پیشرفت تمدن و فرهنگ و نیز بعنوان رمزی برای نشان دادن قدرت حکومت سعودی است. تمام این موارد موجب تعمیق حاکمیت فعلی عربستان شده و این کشور را در ائتلافهای آینده، صاحب نظر درست معرفی می کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.