به گزارش ایرنا به نقل از سی ان ان، دولت آمریکا بنا بر تصویب کنگره این کشور، قرار بود روز پنجشنبه همه اسناد منتشر نشده مربوط به قتل جان اف کندی رئیس جمهوری اسبق آمریکا را منتشر کند.

این در حالی است که روز پنجشنبه درخواست هایی از نهادهای اطلاعاتی آمریکا برای محرمانه نگاه داشتن بخشی از این اسناد مطرح شد.

به نوشته سی ان ان، دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که خود روز چهارشنبه در توئیتی وعده انتشار همه اسناد را داده بود، در فرصت اندک باقیمانده تنها امکان تصمیم گیری درباره انتشار همه ۳ هزار سند و یا انتشار بخشی از آن را داشت.

اداره تحقیقات فدرال آمریکا (اف بی آن) و سازمان اطلاعات مرکزی این کشور (سیا) از دولت خواستند که تنها ۲ هزار و هشتصد سند را منتشر کرده و بقیه را محرمانه باقی بگذارد.

در نهایت ترامپ تصمیم دوم را اتخاذ و دستور انتشار ۲ هزار و هشتصد سند را صادر کرد و ۱۸۰ روز به نهادهای اطلاعاتی فرصت داد تا اسناد باقیمانده را بررسی کنند.

این اسناد مربوط به تحقیقات نهادهای اطلاعاتی و امنیتی آمریکا پس از ترور کندی در سال ۱۹۶۳ است که براساس قانون مصوب کنگره این کشور در سال ۱۹۹۲ باید تا ۲۵ سال بعد منتشر می شد.

برخی از این اسناد حاکی از توطئه سیا برای ترور سران برخی کشورها است. با این حال، مورخانی که این اسناد را مطالعه کرده اند، می گویند که انتشار آن ها به نتیجه گیری تازه و شگفتی درباره ترور کندی منجر نخواهد شد، اما می تواند ابعاد تحقیقات درباره این ترور و سفر «لی هاروی اسوالد» (عامل ترور) به پایتخت مکزیک را روشن تر کند.

اسوالد دو ماه مانده به ترور کندی به مکزیکوسیتی سفر کرده بود. برخی کارشناسان احتمال می دهند انتشار اسناد مربوط به این سفر به زیان روابط آمریکا و مکزیک تمام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.