به گزارش ایرنا به نقل از بلومبرگ، هدف از طرح H.R. ۱۶۹۸ موسوم به «قانون موشک‌های بالستیک و اجرای تحریم‌های بین‌المللی ایران» شناسایی و تحریم اشخاص و نهادهای ایرانی و خارجی مرتبط با فعالیت‌های موشکی کشورمان است.

 

 این طرح که برای اجرایی شدن نیازمند تصویب در مجلس سنا و امضای رئیس جمهوری آمریکا است، دولت این کشور را ملزم به ارائه گزارشی از «زنجیره تامین داخلی و خارجی مرتبط با برنامه موشک‌های بالستیک ایران و شرحی از توزیع جغرافیایی آن» می‌کند.

از جمله دیگر موارد ذکر شده در این طرح می توان به الزام رئیس جمهوری آمریکا برای ارائه گزارشی از آزمایش های جدید موشکی ایران به کمیته های روابط خارجی دو مجلس نمایندگان و سنای این کشور در فاصله زمانی 30 روز پس از وقوع هر آزمایش اشاره کرد.

وی در گزارش‌های خود باید اعلام کند که آیا آزمایش موشکی ایران، در تناقض یا ناسازگار با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل بوده است یا نه.

این در شرایطی است که این قطعنامه که پیرو توافق هسته ای به تصویب رسید، هیچ گونه منعی برای آزمایش های موشکی ایران در نظر نگرفته است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه پیش از این در این رابطه تصریح کرده بود: سیاست دفاعی مشروع ایران منطبق بر حقوق و مقررات بین المللی بوده و تحت هیچ شرایطی قابل مذاکره نیست.

گرچه آمریکا در برجام متعهد شده است تا «از هرگونه اقدام مغایر با نص، روح و هدف این توافق» خودداری کند؛ با این حال مقام‌های آمریکایی پیوسته به دنبال توسعه تحریم‌های غیرهسته‌ای ایران با هدف افزایش فشارها به کشورمان هستند.

نمایندگان کنگره آمریکا همزمان با طرح یاد شده، در حال تدوین طرح دیگری با هدف تعیین شرایط جدید برای عمل به تعهدات خود در برجام هستند.

یک نسخه پیش‌نویس از این طرح در سنای آمریکا که به دست خبرگزاری رویترز رسیده، شرط‌ هایی مانند «عدم انجام آزمایش‌های موشکی با قابلیت حمل کلاهک هسته‌ای» و همچنین «اجازه دسترسی ناظران به هر پایگاهی در ایران» را شامل می‌شود.

با وجود تدوین این طرح توسط دو سناتور مطرح جمهوریخواه، گفته می‌شود که نمایندگان دمکرات کنگره اصرار به هماهنگی با متحدان اروپایی واشنگتن پیش از اعمال هرگونه تغییر در نحوه کنونی اجرای برجام را دارند.

رای گیری برای تصویب طرح تحریم‌های جدید ایران در مجلس نمایندگان آمریکا در شرایطی است که این مجلس روز گذشته (چهارشنبه) هم دو طرح دیگر را برای جریمه و تحریم حزب‌الله لبنان و حامیان آن به تصویب رساند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.