به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، خشم «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا از همکارانش چندان به درازا نمی‌کشد. هر یک از آنها که انتقادی را به وی وارد کند، باید منتظر کنار گذاشته شدن خودش باشد. آمارها نشان می‌دهد که تا کنون ۲۰ نفر از تیم ترامپ به دلایل مختلف از دولت حذف شده‌اند. استیو بنن و آنتونی اسکاراموچی از معروف‌ترین اخراجی‌های تیم ترامپ بوده‌اند.

ترامپ با قربانی کردن همراهان خود به اصرار مشاورانش می‌خواهد تا بخشی از فشارهای وارد شده بر خود را تعدیل کند، ضمن آنکه این برکناری‌ها از سطح تنش‌ها در هیئت حاکمه خواهد کاست. جدا از نقش مشاوران ترامپ، ویژگی‌های شخص رئیس جمهوری و اتهام‌های مطرح شده علیه دولت جدید آمریکا، تأثیر فزاینده‌ای بر تزلزل در هیئت حاکمه گذاشته است که نگاهی کوتاه به تغییر و تحولات از این موضوع پرده برمی‌دارد.

همسفرانی که یکی پس از دیگری از قطار ترامپ پیاده شدند

«مایکل فلین» مشاور امنیت ملی دولت، نخستین قربانی کاخ سفید و مهره آغاز دومینوی برکناری‌ها بود که سه هفته پس از روی کار آمدن به دلیل افشای تماس‌های او با سفیر روسیه در واشنگتن کنار گذاشته شد.

پس از وی، «جیمز کومی» رییس پلیس فدرال نیز با دستور مستقیم ترامپ از کار برکنار شد. اخراج «راینس پریبس» رئیس دفتر کارکنان و شاغلان کاخ سفید، کناره‌گیری «والتر شاب» مدیر دفتر ملاحظات اخلاقی دولت آمریکا و «مایکل دوبکه» مدیر پیشین ارتباطات کاخ سفید از دیگر تحولات در هیئت حاکمه آمریکا در ماه‌های گذشته بود.

در ادامه حرکت این دومینو، «شان اسپایسر» سخنگوی کاخ سفید از منصب خود کناره‌گیری کرد و به فاصله چند روز از این رویداد، «آنتونی اسکاراموچی» مدیر ارتباطات کاخ سفید در حالی که فقط ۱۰ روز در این سمت قرار داشت اخراج شد و استیو بنن هم آخرین قربانی کاخ سفید تا امروز بوده؛ اما باید دید که اختلاف نظرهای ترامپ و «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه وی به برکناری تیلرسون ختم خواهد شد یا خیر.

تاکنون موضوعات مختلفی بسترساز استعفا و یا اخراج چهره‌های شناخته شده دولت جمهوریخواه ترامپ بوده‌اند. ارتباط با روسیه، اختلاف نظر با رئیس جمهور و مشاوران ارشد وی پیرامون مسائل داخلی و بین المللی، تنش های داخلی بین اعضای هیئت حاکمه و ... از این موضوع‌ها محسوب می‌شود.

نظرسنجی‌ها نشان می‌دهند ترامپ به عنوان نامحبوب ترین رئیس جمهوری آمریکا شناخته می‌شود. هنوز چند ماه از ریاست جمهوری او نمی‌گذرد که موضوع استیضاح و برکناری شخص ترامپ به صورت جدی مطرح و پیگیری می‌شود. ضمن اینکه با ادامه این روند حتی در صورت ماندگاری ترامپ تا سال ۲۰۲۰ میلادی، در انتخابات دور بعدی او با چالش‌های عمیقی مواجه خواهد شد.

اخراجی‌ها

مایکل فلین : مشاور سابق امنیت ملی دونالد ترامپ، نخستین فرد بلند پایه‌ای بود که از کاخ سفید اخراج شد. اخراج او از کاخ سفید به عنوان یک خود آسیب زنی بزرگ برای ترامپ تلقی می‌شود. ترامپ فوریه امسال، زمانی مجبور به اخراج فلینی شد که واشنگتن پست فاش کرد او در جریان مذاکرات با روسیه در زمان انتخابات ریاست جمهوری آمریکا دروغ پراکنی کرده است.

سالی یاتس : دادستان کل آمریکا نیز از مهم ترین افرادی است که پس از انتخاب ترامپ به عنوان رییس جمهور از سمت خود برکنار شد. یاتس قبل از فلین اخراج شد، اما بعد از او سمت خود را ترک کرد. اخراج یاتس به مخالفت شدید او با قانون جدید ترامپ مبنی بر ممنوعیت ورود اتباع هفت کشور به خاک ایالات متحده مربوط می شود. یاتس این تصمیم ترامپ را خلاف قانون اساسی آمریکا قلمداد کرد.

جیمز کومی : او رییس« اف بی آی» بود. کومی در ماه می از سمت خود برکنار شد. دونالد ترامپ، جیمز کومی را به اتهام عملکرد نامطلوبش در رسیدگی به ماجرای جنجالی ایمیل‌های هیلاری کلینتون اخراج کرد. دموکرات‌ها می گویند که دلیل اصلی اخراج کومی، اصرارش به ادامه تحقیقات درباره اتهام تعاملات سری ستاد انتخاباتی ترامپ با روسیه بوده است.

پریت باهارا : پریت باهارا یکی از دادستان های عالی‌رتبه آمریکا بعد از آنکه با دستور دونالد ترامپ رییس جمهوری آمریکا، مبنی بر استعفا مخالفت کرد، از مقام خود عزل شد. علاوه بر باهارا ۴۵ دادستان دیگر از سمت های خود عزل شده بودند. 

شان اسپایسر : سخنگوی کاخ سفید در اعتراض به انتخاب «آنتونی اسکاراموچی» به عنوان مدیرجدید ارتباطات کاخ سفید از سمت خود استعفا داد. شان اسپایسر از آغاز دولت پرزیدنت ترامپ در بهمن گذشته در مقام سخنگوی کاخ سفید فعالیت می‌کرد و نشست‌های او گاه با حاشیه‌هایی روبه رو بوده است.

والتر شاب : والتر شاب رییس دفتر نظارت بر عملکرد کارکنان دولت آمریکا بعد از ماه‌ها اختلاف نظر با دونالد ترامپ، از سمت خود کناره‌گیری کرد.به گفته مقامات کاخ سفید شاب که سال 2013 از سوی اوباما رییس جمهوری پیشین آمریکا به این سمت منصوب شده بود از ابتدای ورود ترامپ به کاخ سفید، بارها برسر رویکردهای رییس جمهوری با او به مشاجره پرداخت و نظراتش را رد کرده بود.

رینس پرایباس : رینس پریبس به عنوان ریاست ستاد کارکنان کاخ سفید معرفی شده بود. او یک هفته پس از اخراج شان اسپایسر از سمت خود برکنار شد. پریبس نیز مخالف انتصاب آنتونی اسکاراموچی به عنوان مدیرجدید ارتباطات کاخ سفید بود.

درک هاروی : او مشاور ارشد امور خاورمیانه دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا بود که از سمت خود استعفا داد.هاروی به دلیل اختلاف نظر با ترامپ مجبور به ترک کاخ سفید شد. هاروی یک سرهنگ بازنشسته و افسر اطلاعاتی ارتش آمریکاست که در عراق و افغانستان خدمت کرده است.

کتی والش : معاون رییس دفتر ترامپ تنها پس از دو ماه از انتصاب ترامپ به عنوان رییس جمهور آمریکا پس از فشار جرد کوشنر و دیگر مقامات بال غربی کاخ سفید مجبور به استعفا شد. دلیل استعفای او اختلاف نظر شدید با برخی از اعضای کاخ سفید از جمله همان کوشنر بود.

مایکل دوبک:  مایکل دوبک، رییس دفتر ارتباطات کاخ سفید بود. او از مخالفان انتصاب اسکاراموچی به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید به شمار می رفت. قبل از اینکه کارش به استعفا بکشد حکم عزل وی صادر شد. او مشاجره شدیدی با ساندرز، سخنگوی کاخ سفید هم پیدا کرده بود.

چاک روزنبرگ: رئیس موقت اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا هم ظاهرا در صف کارکنان مستعفی دولت واشنگتن قرار گرفته چرا که خبرها حاکی از آن است که وی به زودی از سمت خود کناره گیری می کند. وی که یکی از مقام‌های باقی مانده از دولت اوباما محسوب می‌شود، گفت که به زودی از سمتش به عنوان رئیس موقت اداره مبارزه با مواد مخدر آمریکا استعفا می‌دهد.

آنتونی اسکاراموچی : اسکاراموچی کسی است که حضورش در کاخ سفید سبب ایجاد موجی از اعتراضات شد. بسیاری مخالف انتصاب او بودند از جمله دوبک، اسپایزر و پرایباس. او که به عنوان مدیر ارتباطات کاخ سفید منصوب شده بود اما دوام زیادی در کاخ سفید نیاورد و به دلیل اختلاف نظر شدید با برخی دیگر از اعضای کاخ سفید 10 روز پس از انتصابش کنار گذاشته شد.

مایکل شورت : مایکل شورت، معاون مطبوعاتی سابق کاخ سفید است. در جریان دو دستگی های کاخ سفید او در صدد طرفداری از دونالد ترامپ برنیامد و به همین دلیل استعفا داد؛ چیزی که بعدا به «اخراج» تعبیر یافت.

استیو بنن : مشاور و استراتژیست ارشد دونالد ترامپ نیز همین هفته از کار خود برکنار شد. بانون که نقش مهمی در پیروزی ترامپ در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا داشت، از روز اعلام اسمش در کابینه ترامپ هدف رسانه های جریان اصلی این کشور قرار گرفت.گفتنی است بانون که از منافع آمریکایی های سفید پوست حمایت کرده است و رهبر بریت برت نیوز که یکی از نشریات جناح راست به شمار می رود، به عنوان نزدیک‌ترین شخص به ترامپ شناخته می‌شد.

و شاید کمی بعدتر رکس تیلرسون، چرا که ترامپ دست کم با عزل تیلرسون می‌تواند یکی از مخالفان در کاخ سفید به خصوص در  قبال کره‌شمالی و نیز برجام را حذف کند و جوابی بدهد به تیلرسون برای کودن خواندنش. تیلرسون در جریان درگیری لفظی با ترامپ بر سر سیاست‌ خارجی‌اش، او را «کودن» خطاب کرده بود.

ترامپ بارها در توئیتر نارضایتی خود را از سیاست‌های تیلرسون نشان داده بود. او در یکی از توییت‌های خود نوشته بود تیلرسون با ادامه تلاش‌ها برای گفتگو با مقامات کره شمالی، تنها وقت خود را هدر می‌دهد.

 در هر حال در روابط دونالد ترامپ با اعضای مهم تیم رهبری خود مشکلات جدی بوجود آمده و این مسئله موقعیت رئیس جمهوری در شرایط نه چندان آسان کنونی در عرصه سیاست داخلی آمریکا را بیش از پیش متزلزل خواهد کرد. شاید روزگار روی ناخوش خود را به این کازینودار نشان داده تا بداند که همیشه همه چیز بر وفق مراد نیست. اگر ترامپ به همین مسیر ادامه دهد؛ قطعا رئیس جمهوری چهارساله خواهد بود؛ اگر در میانه راه استیضاح کنگره یقه او را نگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.