محمدحسن آصفری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اراک اظهار کرد: تاریخ روابط فرانسوی‌ها در ارتباط با جمهوری اسلامی ایران نشان داده که آنها همیشه از مسائل به نفع خودشان سوءاستفاده می‌کنند.

وی با بیان اینکه دولت فرانسه باید مستقل بودن خود از آمریکا را ثابت کرده و در موضوع برجام حسن نیت خود را نشان دهد، تصریح کرد: در مرحله اول مذاکرات در سال ۹۴ زمانی که مذاکرات داشت به نتیجه مطلوب می‌رسید این فرانسوی‌ها بودند که با هزینه رژیم آل سعود و با سناریوی رژیم صهیونیستی نقش بازیگری خود را به خوبی ایفا کرده و موجب شدند ایران امتیازات بیشتری از دست بدهد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با یادآوری واردات خون‌های آلوده فرانسوی اظهار کرد: با وجود اینکه پرونده وارد کردن خون‌های آلوده فرانسوی‌ها نیاز به پیگیری داشت اما متأسفانه دولت هیچ پیگیری در این زمینه کرد، این رفتارها و اقدامات فرانسوی‌ها سبب شد که آنها سوءاستفاده کنند.

آصفری با اشاره به موضوع سفر رئیس‌جمهور فرانسه به ایران گفت: دولت نباید اجازه دهد فرانسه نقش پلیس خوب و آمریکا نقش پلیس بد را بازی کند، اقدامات و رفتارهای ترامپ نشان داد که با فرانسوی‌ها کاملاً هماهنگ است.

وی ادامه داد: اگر آمریکا بخواهد مجددا تحریم‌های دیگری را علیه ایران تصویب کند و مذاکراتی در قالب برجام ۲ و ۳ پیرامون بنیه دفاعی ایران و مسائل موشکی مطرح کند، دولت باید با اقتدار لازم در برابر آنها ایستادگی کرده و مقاومت کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس نهم با تاکید بر اینکه دولت باید خواستار اجرای بندهای برجام در خصوص برداشتن تحریم‌های اتحادیه اروپا از ناحیه فرانسوی‌ها باشد، گفت: انتظار داریم دولت فرانسه نسبت به اصلاح رفتار خود به ویژه در موضوع برداشتن تحریم‌های اتحادیه اروپا اقدام کند، اروپا نباید منتظر آمریکا در برداشتن تحریم‌ها باشد و بگوید ابتدا آمریکا تحریم‌ها را بردارد و بعد اروپا اقدام کند.

آصفری بیان کرد: ما این نوع رفتارها را درست نمی‌بینیم، این رفتارها نشان می‌دهد اروپا در سیطره آمریکا بازی می‌کند و توانایی تصمیم‌گیری برای خود را ندارد.

وی ادامه داد: فرانسه باید نشان دهد که زیر چتر آمریکا و اتحادیه اروپا عمل نمی‌کند، هرچند که در موارد دیگر این را نشان داده است، در گذشته ما رفتارهایی از فرانسه در موضوعات مختلف دیدیم که زیر چتر آمریکایی‌ها بازی نکردند.

نماینده مردم اراک، کمیجان و خنداب در مجلس نهم با بیان اینکه نمی‌شود یک بام و دوهوا بود، اظهار کرد: فرانسوی‌ها در مسائلی که منافع خود اروپایی‌ها و کشورهای آنها در میان بوده است مستقل عمل کردند، اما در موضوع برجام یک بام و دو هوا رفتار می‌کنند، در حالی که نباید منتظر تصمیم آمریکا مانده و نقش پلیس خوب را در مقابل رفتار بد آمریکا‌یی‌ها بازی کنند.

آصفری با اشاره به اینکه فرانسوی‌ها استراتژی چماق و هویج را در موضوع حذف تحریم‌های اتحادیه اروپا بازی می‌کنند، بیان داشت: دولت فرانسه باید استقلال و حسن نیت خود را در مسئله برجام به اثبات برسانند.

 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.