به گزارش ایسنا، روزنامه ساندی تایمز آفریقای جنوبی نوشت: پیام واضح به جاکوب زوما، رئیس جمهوری آفریقای جنوبی از سوی هیات روسی تسریع توافق چندین میلیارد دلاری با مسکو بود. چند ساعت پس از دیدار میان این هیات با زوما، وی کابینه را تغییر داد. این دومین تغییر کابینه در کمتر از هفت ماه است.

یک منبع به این روزنامه گفت که مقام‌های روس، دیوید ماهلوبو، وزیر سابق امنیت را بعنوان وزیر جدید انرژی انتخاب کردند اگرچه زوما می‌خواست "فیس موتامبی" را برای این سمت برگزیند. ظاهرا فشار روسیه برای انعقاد توافق‌های اقتصادی در زمینه انرژی است.

در مقاله این روزنامه آمده است: روس‌ها زوما را متقاعد کردند تا وزیر سابق امنیت را برای این سمت انتخاب کند. سفر این هیات روس به آفریقای جنوبی همانطور که برای بسیاری از ما مشخص است هشدار نهایی به مقام‌های آفریقای جنوبی بود. آنها از اعضای اطلاعات، پلیس و ارتش روسیه بودند.

سه سال قبل، روسیه و آفریقای جنوبی توافق همکاری میان "روس‌اتم" و کمپانی تولید انرژی آفریقای جنوبی "Eskom" امضا کردند؛ در حال حاضر قریب به ۹۰ درصد از انرژی مورد نیاز در این کشور آفریقایی از ذغال سنگ تامین می‌شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.