به گزارش فارس در اسلام‌آباد به نقل از «خبرین»، «آصف علی زرداری» رئیس جمهور سابق پاکستان بعد از شرکت در اجلاس شورای مرکزی حزب مردم در لاهور در گفت و گو با خبرنگاران گفت: «نواز شریف» برای هر کشتی گاز مایع قطر ۴ میلیون دلار رشوه دریافت می‌کرد.

وی افزود: علت اصلی پرداخت رشوه از طرف قطر وادار کردن «نواز شریف» نخست وزیر سابق پاکستان برای لغو قرارداد واردات گاز از ایران بود.

زرداری تأکید کرد: در دوران حزب مردم برای واردات گاز از ایران به توافق رسیدیم که با اجرای این پروژه نه تنها بخش زیادی از نیاز انرژی کشور برآورده می‌شد بلکه عموم مردم می‌توانستند از گاز ارزان بهره‌مند شوند.

وی افزود: متأسفانه حزب مسلم لیگ شاخه نواز شریف برای کسب منافع شخصی با دریافت رشوه قرارداد گازی با ایران را که از هر جهت به نفع اقتصاد و مردم پاکستان بود لغو کرد.

زرداری اظهار داشت: گاز مایع قطر چند برابر گران‌تر از گاز ایران بود و نیازهای پاکستان را نیز برطرف نمی‌کند اما نواز شریف برای کسب منافع شخصی خرید گاز از این کشور را جایگزین خط لوله صلح کرد.

وی افزود: دکتر «عاصم حسین» وزیر نفت وقت پاکستان بعد از رایزنی با مقامات ایران برای به نتیجه رسیدن و امضای قرارداد واردات گاز این کشور زحمت زیادی کشید اما توسط دولت نواز شریف به زندان افتاد.

زرداری اضافه کرد: عاصم حسین حاضر نبود از مواضع خود برای دریافت گاز از ایران عقب نشینی کند به همین علت با متهم شدن به فساد مالی به زندان افتاد.

در حال حاضر دکتر عاصم حسین به قید ضمانت از زندان آزاد شده است اما حق سفر به خارج از کشور را ندارد و به عبارتی ممنوع الخروج است.

در سال 2002 یعنی زمان مذاکرات اولیه شاید کمتر کسی فکر می‌کرد که صادرات گاز ایران به پاکستان در قالب خط لوله صلح، به سنگ بزرگی به عنوان تحریم برخورد کند و امروز که در سال 2017 به سر می بریم فقط سهم ایران در احداث خط لوله صادرات گاز به پاکستان انجام شده باشد.

سال‌های پایانی دولت هشتم در حالی آغاز رایزنی‌های اولیه ایران و پاکستان بود که در نهایت در سال‌های اول دولت نهم مذاکره ایران و پاکستان به نتیجه رسید و قرار بود در سال 86 قرارداد صادرات گاز ایران به پاکستان در قالب خط لوله صلح امضا شود.

پس از آنکه امضای این قرارداد در صدر اخبار رسانه‌های خارجی قرار گرفت، فشارهای آمریکا به پاکستان به منظور لغو قرارداد صادرات گاز ایران به این کشور تشدید شد، به طوری که در تاریخ 14 سپتامبر سال 2009 مجله تایم در یادداشتی با عنوان «چرا پاکستان کمک نمی‌کند؟» مسئولان این کشور را به دلیل امضای این قرارداد مواخذه کرد.

با تمام این فشارها کار احداث خط لوله صادرات گاز ایران به پاکستان از سال 88 توسط قرارگاه سازندگی خاتم الانبیاء آغاز شد و به اتمام رسید. اما همواره تاکنون مسئولان پاکستانی به دلایل مختلف ازجمله نداشتن منابع مالی کار ساخت این خط لوله را به تعویق انداخته اند و این درحالی است که این کشور درحال وارد کردن گاز مایع گران (LNG)  از کشور قطر است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.