به گزارش فارس به آفریقای جنوبی، محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در رأس یک هیأت عالیرتبه سیاسی و اقتصادی به منظور دیدار با مقامات آفریقای جنوبی و شرکت در سیزدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور و پس از سفری ١٨ ساعته وارد پرتوریا شد و مورد استقبال رسمی آنیلا سوکلل معاون دبیرکل آسیا و خاورمیانه وزارت خارجه آفریقای جنوبی و سفیر این کشور در تهران و همچنین محسن موحدی قمی سفیر ایران در پرتوریا قرار گرفت.

قرار است ظریف ضمن شرکت در این نشست به همراه همتای خود و دیدار دوجانبه با وزیر خارجه آفریقای جنوبی با جاکوب زوما رئیس جمهور این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو کند.

 علاوه بر آن نشست صمیمانه‌ای نیز با ایرانیان مقیم آفریقای جنوبی با حضور وزیر خارجه برگزار خواهد شد.

شرکت در نشستی تجاری با حضور بخش‌های خصوصی و بازرگانان و تجار دو کشور، نشست خبری با اصحاب رسانه در آفریقای جنوبی از دیگر برنامه‌های ظریف در مدت حضورش در این کشور است.

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان با اعلام سفر ظریف وزیر امور خارجه در صدر یک هیات سیاسی، اقتصادی به آفریقای جنوبی، افزود: وزیر امور خارجه به دعوت رسمی همتای خود به آفریقای جنوبی سفر می‌کند.

وی افزود: رئیس دستگاه دیپلماسی در این سفر علاوه بر وزیر امور خارجه، با رئیس جمهور و وزیر دارایی این کشور نیز دیدار و گفت‌وگو خواهند کرد.

قاسمی همچنین خاطرنشان کرد: در سفر وزیر امور خارجه کشورمان به آفریقای جنوبی، سیزدهمین اجلاس کمیسیون مشترک دو کشور برگزار می‌شود که طی آن چگونگی روند اجرای موافقتنامه‌ها بین دو کشور مورد بررسی قرار می‌گیرد.

وی اضافه کرد: با توجه به همراهی یک هیات از تجار و مدیران شرکت‌های بخش خصوصی و دولتی در زمینه‌های مختلف از جمله بانکی، صنعتی، مالی و تجاری در سفر وزیر امور خارجه، مجمع تجاری بین دو کشور تشکیل و تجار و مدیران اقتصادی دو کشور موضوعات اقتصادی، سرمایه گذاری و تجاری را مورد بررسی قرار خواهند داد.‌

رئیس دستگاه دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران پس از آفریقای جنوبی به اوگاندا و از آنجا به نیجر سفر می کند  

به گزارش فارس، دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک ایران و آفریقای جنوبی با حضور محمدجواد ظریف و خانم ماشابانه وزرای خارجه 2 کشور اردیبهشت 1394 در تهران برگزار شد.

در پایان یک سند با ١٠٦ پاراگراف در ٢٢ صفحه به امضای وزرای خارجه رسید.

وزیر خارجه آفریقای جنوبی خرداد 1393 و اردیبهشت 94 نیز به منظور شرکت در دوازدهمین نشست کمیسیون مشترک اقتصادی دو کشور به تهران سفر کرد.

یازدهمین اجلاس کمیسیون مشترک بین جمهوری اسلامی ایران و آفریقای جنوبی به ریاست وزرای امور خارجه دو کشور نیز آبان ماه 1392 در پرتوریا برگزار شد و ظریف بدین منظور به پرتوریا رفت و با جاکوب زوما رئیس جمهور آفریقای جنوبی نیز دیدار و گفت‌وگو کرد.

قرار است رئیس دستگاه دیپلماسی پس از آفریقای جنوبی راهی کامپالا پایتخت اوگاندا شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.