به گزارش ایرنا، معاملات بازار بورس در مهرماه، با رشد شاخص به پایان رسید. پس از سپری شدن معاملات کم حجم و خنثی در شهریورماه، رونقی نسبی در مهرماه بر بازار سرمایه حاکم شد.

اگرچه بخشی از این رونق ناشی از عرضه های اولیه بود اما رشد قیمت مواد پایه در بازارهای جهانی و انتشار گزارش های مثبت شرکت ها باعث رونق نسبی بازار شد.

در معاملات امروز 554 میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش یک هزار و 849 میلیارد ریال در 52 هزار و 172 نوبت خرید و فروش شد.

بررسی شاخص های اصلی بازار سرمایه نشان می دهد شاخص قیمت (وزنی - ارزشی) که در آن ارزش سهام شرکت های بزرگ اثر بیشتری بر شاخص می گذارد، 15 واحد و شاخص کل (هم وزن) که در آن ارزش و وزن همه شرکت های بزرگ و کوچک در محاسبه شاخص کل، یکسان در نظر گرفته می شود، 19 واحد افزایش یافت.

شاخص قیمت (هم وزن) که بیانگر سطح عمومی قیمت سهام شرکت های پذیرفته شده در بورس است، 14 واحد بالا رفت اما شاخص آزاد شناور که بیانگر آن بخش از سهام شرکت هاست که قابل معامله در بورس باشد، حدود یک واحد کاهش یافت.

شاخص بازار اول که به شرکت هایی اختصاص دارد که از نظر سرمایه، سودآوری و درصد سهام آزاد شناور شرایط بهتری دارند، 32 واحد و شاخص بازار دوم بورس 119 واحد رشد کرد.

گروه فلزات اساسی در معاملات امروز بازار بورس با معامله 104 میلیون سهم به ارزش 250 میلیارد ریال در صدر صنایع بورسی قرار گرفت.

گروه فرآورده های نفتی به ارزش 156 میلیارد ریال و خودرو به ارزش 126 میلیارد ریال جایگاه های بعدی را به خود اختصاص داد.

در رده چهارم، گروه شیمیایی با معاملاتی به ارزش 102 میلیارد ریال جای گرفت. گروه کانی های فلزی با معاملاتی به ارزش 93 میلیارد ریال رده پنجم را از آن خود کرد.

نمادهای همراه (ارتباطات سیار ایران)، فولاد (فولاد مبارکه) و اخابر (مخابرات) در معاملات امروز بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل داشتند، در مقابل، فخوز (فولاد خوزستان)، شپنا (پالایش نفت اصفهان)، شتران (پالایش نفت تهران) و فملی (ملی صنایع مس) با بیشترین تاثیر منفی مانع رشد بیشتر شاخص شدند.

**تداوم سبزپوشی شاخص فرابورس

آخرین روز کاری مهرماه، دادوستدهای فرابورس ایران با صعود شاخص کل و مبادله 240 میلیون ورقه به ارزش حدود یک‌هزار و 269 میلیارد ریال خاتمه یافت.

در همین حال بازگشایی نماد معاملاتی شرکت کشت و صنعت شهداب ناب خراسان و توقف 2نماد مربوط به شرکت‌های کارخانه های کابل‌سازی تک و گروه صنایع کاغذ پارس از دیگر رخدادهای امروز بازار سهام فرابورس به شمار می ‌رود.

تابلو اوراق تسهیلات مسکن (تسه) نیز میزبان دادوستد 52 هزار ورقه تسه به ارزش 40 میلیارد ریال قرار گرفت و تسه تیرماه 96 بیشترین حجم و ارزش معاملاتی را به خود اختصاص داد.

در سوی دیگر سرمایه‌گذاران بازار اوراق با درآمد ثابت فرابورس اقدام به دادوستد بیش از 706 هزار ورقه به ارزش 664 میلیارد ریال کردند. 

اسناد خزانه اسلامی با نماد «سخاب4» صدرنشین این بازار قرار گرفت و بیشترین حجم و ارزش مبادلاتی را به نام خود ثبت کرد.

در نهایت شاخص کل فرابورس با رشد 2.7 واحد، سبزپوشی خود را برای دومین روز متوالی تداوم بخشید که عمده تاثیر مثبت بر آیفکس از جانب نماد «مارون» (پتروشیمی مارون) رقم خورد. 

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.