به گزارش «انتخاب»؛به نقل از الحیات، طی حملات رسانه ای بین واشنگتن و تهران، الفاظ خشونت آمیزی بین دو طرف متبادل شد؛ ترامپ تهدید به لغو توافق کرد.

در این میان، این سوال مطرح می شود که در این نبرد، کدام یک از دو طرف باعث برتری دیگری می شود؛ یا به بیانی دیگر، چه کسی موجب عزلت دیگری می شود؟

در مورد پیامدهای توافق هسته ای این موارد قابل ملاحظه است: ترامپ با موضع سلبی خود در مورد توافق، «موضعی ایجابی و مثبت» را به رئیس جمهور ایران، حسن روحانی در سطح داخلی داده است؛ چرا که وی از مخالفت ترامپ با توافق استفاده کرده و موافقت خود با این توافق را درست و منطقی دانسته و بر آن تاکید می کند. در سویی دیگر، موضع ترامپ به مسئولان ایرانی این فرصت را می دهد که پایبندی به توافق را نادیده گرفته و بار دیگر به غنی سازی بیشتر اورانیوم و تولید انرژی هسته ای به منظور استفاده سلبی یا ایجابی از آن، روی آورند.

اما در مورد مساله عزلت، در نتیجه موضع آمریکایی ترامپی، می توان از صحبتهای دنیس راس استفاده کرد که در این باره می گوید:«اگر دولت ترامپ توافق هسته ای را تایید نکند و سپس به کلی از آن کناره گیری کند، در واقع باعث عزلت خود می شود، نه طرف ایرانی و در این صورت، تاثیرگذاری بر رفتارهای ایران از طریق ابزارهای غیر نظامی بسیار دشوار می شود».

تهدیدهای موسمی و دوره ای همواره در روابط بین ایران و دیگر دولتها، مانند ایالات متحده وجود دارد؛ همانطور که برخی مسئولان اسرائیلی تهدیدها را مرتبط با روابط لبنانی و حزب الله و ارتش لبنان می دانند.

در واقع این جنجالها دربردارنده یک نوع عملیات است که اسرائیل به آن عادت کرده است؛ عملیاتی در چارچوب «توازن ترس» و «توازن بازدارندگی». همین مساله باعث می شود شرایط معلّق باقی بماند؛ نه صلحی اتفاق می افتد و نه جنگی قاطع آغاز می شود. این یکی از بدترین دوره های تاریخ ملتهاست، مادامی که همه در لبنان بر سر نقاط مشترک ریشه ای و پایه ای توافق نرسند.

تصمیمات ترامپ همواره بخش هایی از داستانهای دن کیشوت، برخی فیلمهای تاریخی که درمزارع تگزاس فیلمبرداری می شد و تصویر بازیگر مشهور آمریکایی، جان وین، در داخل کافه ها را برای ما یادآوری می کند. اما این ها داستان و فیلم هستند و نمی توانند با زندگی واقعی در کاخ سفید برابری کنند.

از این رو، اهتمامی همراه با نگرانی های جدّی در مورد این مساله وجود دارد:آیا ترامپ می تواند چهار سال ریاستش در کاخ سفید را به پایان ببرد؟!

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.