به گزارش ایسنا، به نقل از سومریه نیوز، یک منبع امنیتی عراق اعلام کرد، تعداد زیادی نیروی امنیتی از اداره پلیس نفت به سمت کرکوک رهسپار شده‌اند تا در حمایت از چاه‌های نفت و تاسیسات نفتی مشارکت کنند که قبلا نیروهای پیشمرگ کرد در آنجا مستقر بودند.

این منبع امنیتی اظهار داشت: نیروهای امنیتی به دستور فرماندهی عملیات مشترک در بغداد از استان بصره به استان کرکوک رفته‌اند تا به حمایت از چاه‌های نفت و تاسیسات نفتی بپردازند. این نیروها متشکل از یگان ارتش نفت القرنه و نیروهای ضربت هستند.

این منبع که خواست نامش فاش نشود، گفت: سرتیپ حسن هلیل اداره پلیس نفت جنوب این نیروها را همراهی کرد.

وی افزود: نیروها مجهز به سلاح‌های سبک و نیمه سنگین هستند و دستوراتی درباره برخورد با هر گونه تهدید امنیتی علیه تاسیسات نفتی کرکوک را گرفته‌اند.

تسلط نیروهای عراقی بر شهر طقطق در نزدیکی سلیمانیه و اربیل

یک منبع امنیتی دیگر عراق نیز تاکید کرد، نیروهای فدرال بر شهر "طقطق" از توابع شهرستان "کویسنجق" در نزدیکی دو استان سلیمانیه و اربیل مسلط شده‌اند.

خبرگزاری واع عراق به نقل از این منبع گزارش داد، نیروهای فدرال این شهر را که از توابع کویسنجق در همجواری اربیل و سلیمانیه بوده و در شمال التون کوبری در کرکوک واقع است به کنترل خود درآورده‌اند.

وی تصریح کرد: این شهرستان به لحاظ اداری وابسته به اربیل و به لحاظ سیاسی به اتحادیه میهنی کردستان عراق تعلق دارد و قبل از سال ۲۰۰۳ از توابع استان کرکوک بود.

این منبع امنیتی خاطرنشان کرد، نیروهای فدرال بعد از تسلط بر طقطق قصد ورود به مرکز شهرستان کویسنجق را دارند.

همچنین نیروهای عراق قصد پیشروی به سمت منطقه "قوش تپه" دارند که تحت تسلط پیشمرگ‌هاست و آن از آخرین مناطق استان کرکوک در هم‌جواری اربیل است که دست پیشمرگ‌هاست.

شاهدان عینی نیز گفتند، نیروهای پلیس در التون کوبری مستقر شده در حالی که ارتش در ورودی شمالی این منطقه در سه کیلومتری مواضع پیشمرگ مستقر است.

فرماندهی عملیات مشترک اعلام کرده بود، در حمله توپخانه‌ای پیشمرگ‌ها دو نیروی عراقی کشته و پنج تن هم زخمی شدند اما نیروهای پیشمرگ مدعی‌اند ۱۵۰ نیروی حشد شعبی در درگیری‌های التون کوبری و شش تن از پیشمرگ‌ها کشته شدند.

سخنگوی دولت عراق:‌ پیشمرگ‌ها جزو نیروهای امنیتی تحت کنترل دولت فدرال هستند

این در حالی است که سعد الحدیثی، سخنگوی دولت عراق به خبرگزاری واع گفت:‌ نیروهای پیشمرگ جزو نیروهای امنیت ملی و تحت نظارت دولت فدرال هستند.

وی تصریح کرد: باب مذاکره بین دولت فدرال و اقلیم کردستان بسته نیست و ما همواره بر اهمیت مذاکره تاکید داریم و آن را تنها راه حل مشکلات می‌دانیم.

الحدیثی خاطرنشان کرد، پیشمرگ‌ها در زمینه حفظ امنیت و ثبات مناطق مورد مناقشه ایفای نقش می‌کنند اما تحت نظارت دولت فدرال چون جزو سازمان امنیتی کشور بوده و مستقل نیستند.

وی افزود:‌ امروز می‌گوییم که آماده مذاکره براساس قانون اساسی و احکام آن هستیم که عراق را کشوری متحد قلمداد کرده و حاکمیت ملی را از آن دولت فدرال دانسته و پرونده‌های سیاسی را در زمینه تجارت خارجی از جمله فروش و صادرات نفت از چاه‌های واقع در اقلیم به دست دولت فدرال داده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.