هادی محمدی، در قدس نوشت: در سال پایانی ریاست اوباما، پس از اینکه از کار آمدی تروریست های تکفیری بویژه القاعده و داعش و شرکای منطقه ای مانند ترکیه و عربستان برای پیروزی در سوریه و براندازی نظام سیاسی آن ناکام ماند، ساماندهی«قسد» (قوات السوریا الدموقراتیه) توسط آمریکا و حمایت گسترده تسلیحاتی آنها آغاز شد. دلیل راهبردی آن این بود که ائتلاف ایرانی- روسی- سوری و مقاومت در یک شتاب نگران کننده برای امریکا، در تمامی جبهه ها، پیروزی های مهمی را ثبت کرد و در افق تحولات سوریه، جایی برای آمریکا و اهرمی برای امتیاز خواهی نشان نمی داد.

حمایت از کردهای شمال سوریه که ستون فقرات «قسد» را تشکیل می دادند، تا امروز یکی از سر فصل های چالش ترکیه- امریکاست ولی آمریکا در ورای این حمایت راهبردی که با نام مبارزه با داعش انجام گرفت، در حقیقت یک جغرافیای قابل توجه از کشور سوریه را در اختیار امریکا قرار داد تا بتواند، با ساخت بیش از ده پایگاه نظامی و فرودگاه، امکان حضور دراز مدت در شمال فرات  و باج خواهی از دولت سوریه و شبیه سازی شمال عراق در شمال فرات در سوریه را که فرصت مداخله گری و تجزیه این کشور را فراهم می کند، بدست آورد.

با پایان یافتن داعش در رقه، بهانه اولیه حضور و مداخله گری غیر قانونی در شمال سوریه، رنگ می بازد که امریکا برای پسا داعش نیز، برنامه جدید آماده کرده است. تاکتیک عملیات نظامی امریکا در مناطق مختلف سوریه و عراق و افغانستان این حقیقت را نشان می دهد  که دستور کار اولیه آنها نابود کردن تمامی زیر ساختهاست و وسعت نابودی مناطق شهری در رقه به حدی است که قبل از اینکه پیروزی بر داعش را نشان دهد، میزان جنایت جنگی انجام گرفته و کشتار مردم در این شهر و مناطق حضور داعش را نشان می دهد.

از سوی دیگر امریکا نمی تواند برای باقیماندن در مناطق شمال فرات به کرد ها تکیه کند و اکثریت عرب و عشایر عربی شمال فرات، کردهای بسیار اقلیت را تحمل نخواهد کرد لذا امریکا با دعوت از عربستان برای بازسازی رقه و مناطق دیگر در شمال فرات، با یک تیر چند نشان خواهند زد. قبل از همه، امریکا با این اقدام، این مفهوم را به مردم رقه و شمال فرات منتقل می کند که امریکا فقط برای نابودی و ویرانی و کشتار مردم در این منطقه حضور ندارد و برای سازندگی مناطق هم برنامه دارد. نکته دوم اینکه با فروش این مسئله به عربستان که هیچ دستاوردی در یمن و عراق و سوریه با حمایت از تروریست های تکفیری نداشته، اکنون با این سرمایه گذاری، وارد بازی کلان در سوریه می شود و در کنار ایجاد پایگاه مردمی برای سعودی، از کارت جغرافیایی شمال فرات برای باج خواهی از دولت سوریه استفاده خواهد کرد.

اگرچه امریکا هم با این بازی جدید، برای خود، کارت چانه زنی با روسیه و دولت سوریه را تامین می کند ولی در پشت تمامی اقدامات فوق، امکان یک حضور بلند مدت تر را در شمال فرات از طریق تکیه بر جغرافیای این منطقه و پایگاه های نظامی خود فراهم می کند. این برنامه از سوی دیگر مسیر برنامه ریزی شده در آستانه ژنو را به چالش می کشد و تحت تاثیر قرار خواهد داد.

به همین دلیل، پایان داعش در سوریه، به معنای پایان تروریسم و تجاوزات امریکایی و اسرائیلی نباید ارزیابی شود و پایان دادن به حضور آمریکا و عربستان در شمال فرات که نمونه مشابهی در ادلب از سوی ترکیه نیز در حال تکرار است، اولویت موازی مبارزه با تروریسم القاعده و النصره در مناطق باقی مانده در سوریه خواهد بود.   

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.