به گزارش خبرگزاری فارس، شمار زیادی از طرفداران جدایی کاتالونیا از خاک اسپانیا، امروز در خیابان‌های بارسلونا تظاهرات کردند و شعار «آزادی و استقلال» سر دادند.

آنطور که شبکه خبری تی‌آر‌تی به نقل از پلیس محلی اعلام کرده، حدود ۴۵۰ هزار نفر در این تظاهرات آرام خیابانی شرکت داشته‌اند.

این تظاهرات در اعتراض به تصمیم دولت مرکزی اسپانیا برای تعلیق خودمختاری این ناحیه صورت گرفت؛ تعلیقی که پس از برگزاری همه پرسی جدایی از اسپانیا، می‌رود که دامن کاتالونیا را بگیرد.

«ماریانو راخوی» نخست‌وزیر اسپانیا بعداظهر امروز از توافق دولت مرکزی این کشور برای «خلع قدرت دولت محلی و نیز نفی قدرت جدایی‌طلبان» خبر داد.

اجرایی شدن تصمیم دولت به تعلیق خودمختاری کاتالونیا و انحلال پارلمان محلی این منطقه، باید در پارلمان اسپانیا نیز به تصویب برسد.

در راهپیمایی اعتراضی امروز بارسلونا، «کارلس پوئیگدمونت» رئیس منطقه کاتالونیا نیز حضور داشت. رئیس پارلمان محلی کاتالونیا هم امروز گفت که نقشه مادرید برای محدود کردن قدرت کاتالان‌ها «کودتا و حمله به نهادهای کاتالان» محسوب می‌شود.

یکشنبه ۹ مهر بود که مردم ایالت خودمختار کاتالونیا، با اجابت دعوت مقامات محلی و در میان مخالفت شدید دولت مرکزی، برای اظهارنظر در خصوص جدایی، پای صندوق‌های رأی رفتند؛ پلیس با رأی‌دهندگان درگیر شد و حدود ۹۰۰ نفر مجروح شدند.

مقامات کاتالونیا می‌گویند که به رغم ممانعت پلیس از برگزاری همه‌پرسی در بسیاری از شعبه‌های اخذ رأی، حدود ۴۰ درصد کاتالان‌ها، تعرفه‌های رأی خود را به صندوق انداخته‌اند و ۹۰ درصد از این میان، به جدایی «بله» گفته‌اند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.