به گزارش ایرنا، روز جمعه پنج روز پس از انتخابات پارلمانی اتریش، الکساندر فان در بلن رئیس جمهوری اتریش بطور رسمی از سباستین کورتز به عنوان رهبر بزرگترین حزب حاضر در پارلمان خواست که برای تشکیل دولت اقدام کند. 

روزنامه اشتاندارد اتریش گزارش داد: کورتز وزیر امور خارجه کنونی اتریش پیشنهاد رئیس جمهوری را پذیرفت و گفت که از مسئولیت سنگینی که این کار برای او به همراه دارد، آگاه است. 

وی پس از این دیدار به خبرنگاران گفت: مایلم دولتی تشکیل دهم که شهامت و عزم لازم برای ایجاد تغییرات واقعی در اتریش را داشته باشد. 

کورتز پس از دیدار با رئیس جمهوری اتریش در یک پیام توئیتری نوشت: من این پیشنهاد را را با عزم و قدردانی از رای دهندگان می پذیرم. 

وی خاطرنشان کرد که با تمام احزاب در پارلمان گفت وگو خواهد کرد و افزود که ممکن است حتی از همین امروز کار را شروع کند. 

با این وجود تنها دو حزب چپ میانه &#۳۹;سوسیال دموکرات&#۳۹; و حزب راستگرای &#۳۹;آزادی&#۳۹; از کرسی های کافی برای اکثریت دادن به حزب مردم و تشکیل دولت ائتلافی برخوردارند و کارشناسان سیاسی تشکیل دولت ائتلافی با حزب آزادی را بیشتر می دانند. &#۳۹;هانس پیتر داسکوزیل&#۳۹; وزیر دفاع اتریش از حزب سوسیال دموکرات روز جمعه احتمال تشکیل دولت با ائتلاف دو حزب مردم و آزادی را ۹۵ درصد ارزیابی کرد. 

بر اساس نتایج انتخابات روز یکشنبه اتریش، حزب محافظه کار و راست میانه &#۳۹;مردم&#۳۹; اتریش (OVP) با کسب ۳۱.۵ درصد آرا ۶۱ کرسی از مجموع ۱۸۳ کرسی در مجلس را کسب کرد. حزب چپ میانه سوسیال دموکرات (SPO) که چهار سال پیش با ۲۶.۹ درصد آرا در رده اول قرار گرفته بود در انتخابات روز یکشنبه با کسب ۲۶.۹ درصد در جایگاه دوم و حزب راستگرای &#۳۹;آزادی&#۳۹; (FPO) با کسب ۲۶ درصد آرا در رده سوم قرار گرفت. 

&#۳۹;هانس کریستین اشتراخه&#۳۹; رهبر حزب آزادی روز چهارشنبه گفت که این حزب برای ورود به دولت ائتلافی چندین خط قرمز دارد که &#۳۹;گرفتن پست وزارت کشور&#۳۹; یکی از آنها است. حزب آزادی بر افزایش امنیت مرزها و همچنین دموکراسی مستقیم به سبک سوئیس و اصلاحات اقتصادی تاکید دارد. 

با ورود صدها هزار پناهجو به اروپا در سالهای ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ ، شاید بتوان موضوع امنیت مرزها و کنترل ورود مهاجران را مهمترین موضوع انتخابات در اتریش دانست که در واقع یکی از موضوعات مورد تاکید &#۳۹;سباستین کورتز&#۳۹; رهبر حزب &#۳۹;مردم&#۳۹; (OVP) نیز بود که بر توقف مهاجرت غیرقانونی و کاهش مزایای مهاجران تاکید داشت. وی در یکی از گردهمایی ها گفت: می خواهم امنیت و نظم را برقرار کنم زیرا مردم اتریش سزاوار آن هستند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.