به گزارش خبرآنلاین، اعتراض هاجر چنارانی با صدای بلند بود و اطرافیان تلاش می کردند تا اورا آرام کنند. او از جلوی لنز دوربین با هدایت عده ای دور می شود اما وقتی صدای تشویق حضار برای صحبت های مسوول برگزاری همایش "زن، سلامت، خانواده" که با گفتن «باید ملی فکر کرد» سعی داشت اوضاع را آرام کند، بلند شد؛ هاجر چنارانی را دوباره به صحنه باز گرداند و خطاب به او گفت یعنی صحبت ها را تایید می کنید؟! تایید طرف مقابل آنچنان نماینده مجلس دهم را برآشفت که پایه میکروفون را بلند کرد و به سوی او حمله برد تا اوج جدال را رقم بزند.(اینجا)

دعوا بر سر چه بود؟

از صدای مبهم و فریادهای اعتراض گونه نمی شد تشخیص داد این همه بحث و جدل بر سر چیست اما یک موضوع کاملا روشن بود؛ آن هم اینکه این بحث، ریشه در جدل های قدیمی شهرها و تقسیم بندی های استانی داشت. ماجرا به بحث قدیمی سبزوار و نیشابور برمی گردد؛ سبزواری بودن معاون استاندار هم دلخوری های قومی نماینده نیشابور را تازه کرده است. معاون استاندار به شرح ماجرا می پردازد و مشخص می شود تمام این بگو مگوها به جلسه پارلمان زنان باز می گردد؛ جلسه ای که در آن حسینی معاون مورد اعتراض چنارانی، از لفظ "خراسان غربی" استفاده کرده بود.

سید جواد حسینی معاون سیاسی و اجتماعی استان خراسان رضوی می گوید: بنده به عنوان معاون استانداری یک ماه قبل به نیشابور رفتم و در شورای اداری پارلمان مشورت زنان حضور داشتم. قبل از حضور در نیشابور در منطقه "داورزن" بودم. این منطقه غربی‌ترین نقطه خراسان است. آن زمان من در سخنرانی سهوا گفتم "خراسان غربی" و به هیچ عنوان از اصطلاح "استان خراسان غربی" استفاده نکردم. در آخر برنامه خبرنگاری به من گفت که در سخنرانی خودم از "استان خراسان غربی" استفاده کرده‌ام. من همان جا تکذیب کرده و اعلام کردم به هیچ‌عنوان این اصطلاح را به کار نبرده‌ام و منظورم غربی‌ترین نقطه خراسان بوده است. جالب است که در آن جلسه خانم چنارانی اصلا حضور نداشتند.

او می گوید: در همایش "سلامت، زنان و خانواده" حضور پیدا کردم و قرار بود در رابطه با آسیب "کودک همسری" صحبت کنم. در جلسه نشسته بودم که با سر و صدای زیاد از درب ورودی سالن متوجه این نماینده مجلس شدم. خانم چنارانی با سرعت زیاد به سمت من می‌آمد و باقی قضایا را بر مبنای آن‌چه در فضای مجازی منتشر شد، در جریانش هستید.

البته او گفت برای حفظ آرامش شکایتی نمی کند.(اینجا)

رد پای مصوبات دولت احمدی نژاد در دعوا

بسیاری از جدل‌های منطقه ای ناشی از مصوباتی است که بدون حساب و کتاب صورت می گیرد و از آنجایی که دولت نهم و دهم هم چندان اهل حساب و کتاب نبود، مصوباتی را روی دست برخی استان‎ها گذاشت که نتیجه آن اختلافات امروز است. این بخش از ماجرا را حسین سبحانی نیا نماینده سابق نیشابور مطرح می کند. او به خبرآنلاین گفت: معاون سیاسی اسبق استانداری خراسان رضوی در دولت محمود احمدی‎نژاد بدون اطلاع بخشدار، فرماندار و نمایندگان این دو حوزه، چهار روستای «جنبر جوق، کزگ، فرخار و رباطی» از توابع نیشابور را به توابع سبزوار پیوند داد تا بتواند شرایط جمعیتی لازم برای ایجاد شهرستان «خوشاب» در سبزوار را فراهم کرده و آن را در تقسیمات کشوری سال 89 بگنجاند. مسئولان منطقه‎ای اعم از بخشدار و فرماندار و نمایندگان این دو شهر، پس از ابلاغ قانون تصمیمات کشوری متوجه این تغییر شده بودند که به قول وی، خیلی دیر بود. با این حال اعتراضشان را در جلساتی با استاندار، تذکر به وزیر کشور و دعوت از وی برای حضور در مجلس، از مجاری قانونی پیگیری کردند. وعده‎هایی هم به آنها داده شد تا این موضوع در قانون تقسیمات کشوری بعدی اصلاح شود. اما چنین نشد! عمر دولت مسبب این اختلاف به پایان رسید و سکان امور به دولت یازدهم سپرده شد. دولتی که با علم به بروز احتمالی اختلافاتی مجدد در تقسیمات کشوری، ترجیح داد همه مطالبات نمایندگان در این باره را به تدوین لایحه جامع تقسیمات کشوری حواله دهد. لایحه ای که با پایان عمر دولت یازدهم هم راهی بهارستان نشد و هنوز هم از آن خبری نیست.(اینجا)

واکنش زنان

  "توقع از خانم چنارانی و دیگر نمایندگان زن مجلس و نهادهای دیگر این نیست که برای اثبات خود رفتاری مانند رفتار بسیاری از سیاستمداران مرد داشته باشند.  " این را آذر منصوری نماینده مجلس ششم و فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید. منصوری به موضوع دعوای نماینده اصولگرای نیشابور فارغ از نگاه سیاسی می پردازد و معتقد است با مقاومت هایی که در جامعه نسبت به زنان وجود دارد، خطاهای آنها بیشتر به چشم می آید.

او گفت:  آن ها نباید قضاوت های ناصحیح را تشدید کرده و با این رفتار خود بهانه ها را برای حضور زنان ایران در مقدرات اساسی کشور بیشتر کنند. قرار نبوده و نیست که زنان تشدید کننده خشونت ها باشند. این همان ویژگی متفاوت ما با الگوهای فمینیسم رادیکال است. (اینجا)

آیا پرونده دعوا به هیات نظارت می رود؟

هیات نظارت بر رفتار نمایندگان از جمله نهادهایی است که مجلس برای نظارت بر عملکرد وکلای ملت پیش بینی کرده است تا اگر مسئله ای پیش آمد، در حیطه وظیفه نمایندگی بودن یا نبودنش مورد بررسی قرار بگیرد. جمالی سخنگوی این هیات درباره احتمال بررسی حمله هاجر چنارانی به معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی در هیات نظارت بر رفتار نمایندگان، به خبرآنلاین گفت: فعلا که مجلس تعطیل است، اما چنانچه جمعی از نمایندگان مجلس یا معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی و یا هیات رئیسه مجلس شکایتی داشته باشند، به هیات نظارت ارسال خواهد شد و سپس به این موضوع هم رسیدگی خواهیم کرد.(اینجا)

به هیچ عنوان اشتباه نکردم

پس از چند روز گفت و شنود بر سر ماجرای دعوای نماینده نیشابور هاجر چنارانی نسبت به اتفاق افتاده واکنش نشان داد و گفت از آبروی 6هزار ساله نیشابور حمایت کردم و به هیچ عنوان اشتباه نکرده ام. او گفت: جناب آقای حسینی معاون سیاسی استاندار خراسان رضوی نگاه کاملا منطقه ای نسبت به شهرهای استان داشته و در همایش پارلمان زنان که ماه گذشته در نیشابور برگزار شده بود، اهانتی به مردمان شهرستان کردند که بایستی در طول این یک ماه در وهله اول از مردم، و پس از آن از مسئولین شهر عذرخواهی کتبی خود را ارائه می‌نمود.

چنارانی در ادامه با بیان اینکه پیرو هیچ یک از جناح های سیاسی نیست و نماینده ای کاملا مردمی و مستقل است و با هیچ شخصیت سیاسی در هر جناحی هیچ مشکل سیاسی ندارد، درباره علت برخورد شدید خود با معاون سیاسی استانداری گفت: آبرو و حق نیشابور و مردمانش حتی بیش از آبرو و حق خود، برایم اهمیت دارد و به هیچ مسئولی در هر جایگاهی حق نخواهم داد به مردمان شهرم کوچکترین اهانتی را داشته باشد و آبروی 6 هزار ساله این شهرستان را به سخره بگیرد.

وی افزود: به هیچ عنوان برخورد امروز خود را اشتباه نمی‌دانم و در راستای احقاق حق نیشابور تمامی تلاش خود را خواهم کرد. (اینجا)

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.