به گزارش تسنیم، حامدکرزی رئیس جمهور سابق افغانستان که اخیرا برای حضور در کنفرانس بین‌المللی «والدای» به روسیه سفر کرده بود، اعلام کرد که جامعه جهانی باید آمریکا را متقاعد کند تا صادقانه با تروریسم مبارزه کند.

رئیس جمهور سابق افغانستان تصریح کرد همه روزه بزرگان قومی، رسانه‌ها و برخی از مقامات افغان از حمایت هوایی از گروه‌های تروریستی توسط بالگردهای ناشناس ابراز نگرانی می‌کنند.

وی افزود: متاسفانه  شواهد بسیاری وجود دارد که گروه‌های تروریستی از پایگاهای نیروهای خارجی در داخل خاک افغانستان حمایت می‌شوند.

کرزی تصریح کرد که ادامه حمایت‌ نیروهای خارجی نشان می‌دهد که آنها تلاش دارند تا از گروه‌های تروریستی به عنوان ابزاری برای اهداف منطقه‌ای استفاده کنند.

رئیس جمهور افغانستان گفت: حمایت از گروه تروریستی داعش در افغانستان برای اهداف داخلی نیست بلکه برای اهدافی فراتر از افغانستان و ایجاد بحران در کشورهای منطقه صورت می‌گیرد.

وی اظهار داشت: در حالی که کشورش از حضور نیروهای آمریکایی برای مبارزه با تروریسم در افغانستان استقبال کرده است استفاده از این کشور به عنوان ابزار دست برای اهداف منطقه‌ای برای افغان‌ها قابل قبول نیست.

حامد کرزی خطاب به آمریکا تاکید کرد: افغانستان نباید برای اهداف بزرگ شما بیش از این زجر بکشد و نباید از خاک افغانستان علیه کشورهای همسایه و قدرت‌های بزرگ منطقه‌ای استفاده شود.

رئیس جمهور سابق افغانستان از جامعه جهانی و قدرت‌های منطقه‌ای خواست تا از طریق گفت‌وگو آمریکا را سر عقل بیاورند و روند همکاری جهانی برای مبارزه با تروریسم را از سر بگیرند.

کرزی هشدار داد که در غیر این صورت وضعیت در افغانستان از کنترل خارج شده و برای تمام کشورها و حتی خود آمریکا نیز به دردسری بزرگی تبدیل خواهد شد.

پیش از این نیز مقامات روسی بارها آمریکا را به حمایت از گروه تروریستی داعش در افغانستان متهم کرده بودند و خواستار شفافیت درباره بالگردهای ناشناس برای این گروه تروریستی شده بودند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.