به گزارش ایسنا، به نقل از دویچه وله، با توجه به شرایط حاکم در طول چند هفته پس از انتخابات اخیر در آلمان، به نظر می‌رسد که جناح‌های دیگر نیز امیداورند که شویبله به عنوان رییس بوندستاگ بر سرکار آید.

مواضع حزب راست افراطی "آلترناتیو برای آلمان" مشخص نیست و غیرقابل کنترل است اما دو حزب دیگر یعنی حزب سوسیال دموکراتیک چپ‌گرا و حزب آزاد دموکراتیک نئولیبرال نشان داده‌اند که حامی این کاندیداتوری هستند. شویبله از سال ۲۰۰۹ در سمت وزیر دارایی آلمان است اما پس از انتخابات اخیر که محافظه‌کاران تحت رهبری آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان نتایج چندان مطلوبی به دست نیاوردند، ممکن است اوضاع تغییر کند.

ولفگانگ شویبله که در طول هشت سال گذشته به عنوان وزیر دارایی آلمان بر سر کار بوده و توانسته است چهره بسیار تاثیرگذاری در میان سیاستمداران دیگر آلمانی از خود برجای بگذارد.

او که از سال ۱۹۹۰ به دلیل یک ترور نافرجام بر روی ویلچر می‌نشیند در سمت‌های مختلف از جمله پست‌های وزارتی در سیاست آلمان حضور داشته است.

شویبله نقش چشمگیری در مذاکرات ریاضت اقتصادی و برنامه استقراض در سراسر منطقه یورو خصوصا یونان داشت و گاها از او به عنوان "هم-صدراعظم" آنگلا مرکل یاد می‌شود. با این وجود، نتایج انتخابات ۲۴ سپتامبر به گونه‌ای رقم خورد که ممکن است مرکل نتواند این متحد نزدیکش را حفظ کند.    

در سیاست آلمان، معمولا بزرگترین حزب در پارلمان صدراعظم را انتخاب می‌کند و دومین گروه پارلمانی بزرگ پست بعدی را تعیین می‌کند. در چنین شرایطی، تعیین وزیر دارایی به دست FDP می‌افتد که این امر به سلطه هشت ساله شویبله در وزارت دارایی پایان می‌دهد. FDP با احزاب کوچکتر ائتلاف کرده است.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.