به گزارش مهر، استان چهارمحال و بختیاری یکی از استان های پر آب و آبخیز کشور در گذشته به شمار می رفته و حدود ۱۰ درصد آب کشور را تامین می کرده است.

در حال حاضر به واسطه کمبود منابع آب و خشک شدن قنات ها، چشمه ها و چاه ها، آب یکی از دغدغه های اصلی مردم شده است.

طی سال‌های گذشته به‌واسطه کاهش بارش و وقوع خشکسالی بسیاری از چاه‌های آب استان و چشمه‌ها و قنات‌ها خشک‌شده است. بسیاری از کشاورزان و باغداران این استان در حال حاضر مشکل آب دارند و شغل بسیاری از آنها به علت نبود آب به خطر افتاده است.

بسیاری از مزارع کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری به‌واسطه نبود آب از زیر کشت خارج‌ و کشاورزان بسیاری خانه نشین شده اند.

خشکسالی هر سال در چهارمحال و بختیاری در حال افزایش است و  کمبود منابع آب در این استان هر سال بحرانی تر می شود.

باغات و مزارع کشاورزی در این استان با کمبود منابع آب روبرو شده است

یکی از کشاورزان شهر فرخ شهر در گفت و گو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه خشکسالی و کاهش بارش ها موجب ایجاد خسارت های بسیاری در بخش کشاورزی شده است، اظهار داشت: باغات و مزارع کشاورزی در این استان با کمبود منابع آب روبرو شده است.

رحمت الله موسوی عنوان کرد:  کمبود آب در این استان بسیار وخیم شده است.

 

وی ادامه داد: بسیاری از مزارع کشاورزی از زیر کشت خارج شده اند و با نگاهی به باغات و مشاهده درختان متوجه می شویم که سرسبزی گذشته را ندارند و در مسیر خشک شدن قرار گرفته اند.

موسوی بیان کرد: قرار دادن تانکر های بیشمار ذخیره آب در باغات توسط باغداران برای جلوگیری از خشک شدن درختان خود بیانگر وضعیت بحرانی آب در این منطقه است.

وی اظهار داشت: مسئولان بخش کشاورزی باید در این زمینه تمهیدات لازم را بیندیشند.

بیش از ۶۵ درصد مساحت چهارمحال و بختیاری با خشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه  شده است که این وضعیت در نیمه جنوبی به ویژه جنوب غرب استان دیده می‌شودمدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری در این زمینه اظهار داشت: بیش از ۶۵ درصد مساحت استان چهارمحال و بختیاری با خشکسالی شدید و بسیار شدید مواجه  شده است که این وضعیت در نیمه جنوبی به ویژه جنوب غرب استان دیده می‌شود.

شاهرخ پارسا در ادامه عنوان کرد: مطابق آمار ارائه شده از سوی مرکز ملی خشکسالی و مدیریت بحران سازمان هواشناسی کشور، کاهش باران در سال زراعی ۹۶-۹۵ موجب شد تا استان از نظر رتبه بندی استان بارش جزو استان های خشک کشور قرار بگیرد.

وی عنوان کرد: ۶۵ درصد استان دچار خشکسالی شدید و ۲۰ درصد استان دچار خشکسالی متوسط و قرار گرفته و میزان بارش در کل استان نسبت به میانگین بلند حدود ۱۷ درصد کمتر از بارش نرمال است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: برداشت بی رویه آب های زیر زمینی سبب فرونشست زمین و آسیب های دائمی به مخازن زیرزمینی و کاهش دائمی حجم آبگیری سفره های آب زیرزمینی شده که امکان ترمیم آن در آینده حتی در دوره های پر باران نخواهد بود.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر در سال زراعی جاری چهارمحال و بختیاری هیچ گونه بارشی نداشته است و خشکسالی در این استان ادامه دار است.

مدیر کل هواشناسی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: ماندگاری برف در چهارمحال و بختیاری یکی از مهمترین علت های تقویت منابع آب زیرزمینی است، بسیار کاهش یافته است.

کاهش ۴۰ درصدی آب چشمه و قنات های استان چهارمحال و بختیاری

مدیرآب و خاک و امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: منابع آب در چهارمحال و بختیاری کاهش شدیدی داشته است.

طاهر نوربخش عنوان کرد: در حال حاضر آبدهی قنات و چشنه های استان حدود ۴۰ درصد کاهش آبدهی داشته اند.

وی اظهار داشت: طی دو سال گذشته ۲۰۰ قنات در این استان خشک شده است و قنات های دیگر استان نیز با کاهش ۴۰ الی ۵۰ درصدی آب مواجه بوده است.

مدیرآب و خاک و امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری ادامه داد: کاهش بارش برف در سال گذشته، خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری را تشدید کرده است.

وی بیان کرد: در سالجاری ۲۴۲ میلیون مترمکعب آب در بخش کشاورزی استان چهارمحال و بختیاری صرفه جویی شد اما همچنان بسیاری از اراضی کشاورزی و باغات استان با بحران شدید کم آبی مواجه شده است.

 

وی تاکید کرد:توسعه تجهیزات آبیاری نوین در راستای کاهش مصرف آب و مبارزه با خشکسالی در استان چهارمحال و بختیاری مورد توجه قرار گرفته است.

مدیرآب و خاک و امور اراضی سازمان جهاد کشاورزی چهارمحال و بختیاری تاکید کرد: حمایت های دولت در راستای توسعه تجهیزات آبیاری نوین در اراضی کشاورزی از مهمترین اقدامات در مبارزه با خشکسالی و کم آبی در استان چهارمحال و بختیاری است.

خشکسالی و کاهش بارش ها موجب شده است که بسیاری از دشت های استان از زیر کشت خارج شوند و به کانون گرد و غبار محلی تبدیل شوندیکی از کارشناسان بخش کشاورزی چهارمحال و بختیاری در این زمینه به خبرنگار مهر گفت: خشکسالی و کاهش بارش ها موجب شده است که بسیاری از دشت های استان از زیر کشت خارج شوند و به کانون گرد و غبار محلی تبدیل شوند.

رشید شاهرخ ادامه داد: دشت های شهرکرد و بروجن از مهمترین دشت های استان هستند که هم اکنون به علت کمبود منابع آب به کانون گرد و غبار تبدیل شده اند و آلودگی هوا را تشدید می کنند.

وی ادامه داد:  بیابان زایی در چهارمحال و بختیاری در حال افزایش است و باید در مصرف منابع آب زیر زمینی صرفه جویی انجام شود.

این کارشناس بخش کشاورزی ادامه داد: تغییر الگوی کشت در استان چهارمحال و بختیاری نیاز است و باید کشت گیاهان با نیاز آبی کم مورد توجه قرار بگیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.