به گزارش ایسنا، به نوشته گاردین، یک مشاور نزدیک آنگ سان سوچی، رهبر دوفاکتوی میانمار گفت این کمیسیون پیشنهادی از مدت‌ها پیش مد نظر بوده و بخشی از تلاش‌هاست که نشان دهد دولت غیرنظامی به رهبری او و نه ارتش میانمار، کمک‌های بشردوستانه، اسکان مجدد و توسعه اقتصادی فراهم می‌کند.

سوچی برنده نوبل به دلیل محکوم نکردن سرکوب خشونت‌آمیز روهینجایی‌ها در ایالت راخین به دست ارتش میانمار مورد انتقاد قرار گرفته است. این بحران موجب شده تا صدها هزار مسلمان روهینجایی به سمت بنگلادش در همسایگی میانمار فرار کنند.

گرچه میانمار مدعی است که عملیات‌های نظامی از پنجم سپتامبر متوقف شده است اما هزاران پناهجوی دیگر در روزهای اخیر با عبور از رودخانه جداکننده دو کشور وارد بنگلادش شدند.

براساس برآورد آژانس‌های امدادی، ۵۳۶ هزار تن وارد منطقه "کوکس بازار" بنگلادش شدند و گروه‌های امدادی و جوامع محلی با فقدان منابع روبرو شدند. علاوه بر این حدود ۲۰۰ هزار تن پس از فرار از آزار و اذیت در میانمار در بنگلادش مستقر شدند.

این مشاور که خواست نامش فاش نشود، گفت آنگ سان سوچی عمیقا از این بحران کشورش متاثر شده و مصمم به حل آن است اما لازم است دقت به عمل آید که این شرایط وخیم‌تر نشود.

این مقام میانماری گفت: "او از آنچه دیده، وحشت‌زده شده است. این مساله برای او واقعا اهمیت دارد. می‌دانم همیشه راه حل پیدا نشده اما واقعا تلاش می‌کند. آنچه پیش از این برایش مشخص نبود، چگونگی مدیریت این بحران و چگونگی اعطای اختیارات مورد نیاز به دولت غیرنظامی بود."

سوچی پنج‌شنبه در پیامی تلویزیونی گفت: انتقادات بسیاری علیه کشورمان وجود دارد. ما باید عقاید بین‌المللی را درک کنیم. با وجود اینکه هیچکس شرایط کشورمان را همانند ما درک نمی‌کند، هیچکس هم به اندازه ما خواستار برقراری صلح و توسعه در کشورمان نیست.

به گفته این مشاور، هدف سوچی از این سخنرانی مقابله با افراطگرایان بودایی بود. او در پیشنهاد جدیدش، خواستار ارسال کمک‌ و یاری رساندن در زمینه اسکان مجدد و نیز اجرای پروژه‌ها در تمامی زمینه‌ها در این منطقه شده است.

هدف این هیات تسهیل کمک‌رسانی از جمله کمک‌های ارسال از سوی انگلیس است. 

به گفته او، رهبر دوفاکتوی میانمار اهمیت امر کمک‌رسانی و لزوم ساخت خانه‌های جدید برای مسلمانان فراری و نیز لزوم توسعه اقتصادی در این منطقه را درک می‌کند.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.