به گزارش ایسنا ، ولی ملکی در همایش روز جهانی استاندارد در اردبیل با حضور رئیس سازمان استاندارد کشور اظهار کرد: یکی از الزامات مهم تولید و ارائه خدمات در دنیا رعایت استاندارد است که ما نیز باید متناسب با پیشرفت های جهانی و دستیابی به بازارهای بین المللی این شرایط استاندارد را تقویت کرده و توسعه دهیم.

وی با بیان اینکه ارائه خدمات مناسب قطعا به استانداردهایی با توان بالا نیازمند است، خاطرنشان کرد: باید قبول کنیم که ما در کشورمان همچنان در این زمینه با مشکلات و تنگناهایی روبرو هستیم و بسیاری از واحدهای تولیدی ما در شرایط خوبی قرار ندارند.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس یکی از معضلات به وجود آمده در این زمینه را فعالیت آزمایشگاه‌های همکار و خلاهای به وجود آمده در این زمینه اعلام کرد و افزود: فعالیت این آزمایشگاه ها هم یک فرصت و هم یک تهدید است به شرط آنکه موسسه استاندارد نظارت های دقیقی روی این آزمایشگاه ها داشته باشد تا آنها به همه تعهدات خود عمل کنند تا راه فرار و گریزی از این استاندارد

های تدوین شده وجود نداشته باشد.

ملکی ادامه داد: نباید به راحتی اجازه دهیم تا کالاهای غیراستاندارد با نظارت این آزمایشگاه ها وارد بازار شود به طوری که عده ای با اعمال نفوذ و تهدید در این آزمایشگاه های همکار غیردولتی سعی دارند تا برای فعالیت های مثبت و سازنده خلاهایی ایجاد کنند.

وی با بیان اینکه این اعمال نفوذها به عرضه کالاهای ایرانی استاندارد و زیر سوال رفتن بازارهای صادراتی منجر شده است تصریح کرد: این چه شرایطی است که عده ای میوه های باکیفیت را روی جعبه و میوه های فاقد کیفیت را پایین جعبه می چینند و ما در عرضه داخلی و حتی صادرات در این حوزه با یک شرایط افتضاح و ناخوشایندی روبرو هستیم.

عضو مجمع نمایندگان استان اردبیل گریزی به واردات بی رویه کالاهای چینی زد و اضافه کرد: ورود این کالاها با گستردگی خاص و اغلب از مبادی مصرف بازار تولید را به حاشیه برده به طوری که مسئولان ما باید در گمرکات نظارت دقیقی بر این واردات داشته و سازمان استاندارد نیز اجازه ندهد چنین کالاهای بی کیفیت وارد کشور شود.

ملکی این وضعیت را تهدیدی جدی برای واحدهای تولیدی خواند و گفت: در بازدیدهای اخیرمان از برخی واحدهای تولیدی استان ها متوجه شدیم که آرام آرام تعطیلی واحدهای تولیدی رقم میخورد و ما با این شرایط به وجود آمده  نمی توانیم تولید کننده را قانع به تولید و صادرات کنیم.

وی ضرورت برندسازی و استاندارد سازی محصولات داخلی را در رقابت با محصولات خارجی یادآور شد و گفت: تا زمانی که نتوانیم این مدیریت کیفیت و ارتقای استاندارد را انجام دهیم نمیتوانیم در فضای رقابتی وارد شویم.

نماینده مردم مشگین شهر در مجلس خاطرنشان کرد: در فعالیت آزمایشگاه های همکار و همچنین نظارت گمرک در مبادی ورودی برای کالاها و خدماتی که ارائه می شود ضرورت دارد یک نظارت و بازرسی دقیق و منسجم انجام شود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.