به گزارش ایلنا، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی در پنجمین سفر استانی خود در دولت دوازدهم، به منظور شرکت در جلسه بررسی اجرای طرح مقابله با ریزگردها و همچنین بازدید از نخیلات شهر آبادان، شامگاه امروز چهارشنبه به خوزستان سفر می کند.

در پی دستور رئیس جمهوری در جلسه مورخ 95.11.10 هیئت وزیران در خصوص لزوم مهار کانون های بحرانی ایجاد آلودگی(گرد و غبار و ریزگردها)، محمود حجتی وزیر جهاد کشاورزی به عنوان مجری «طرح جامع پوشش بیولوژیک کانون های بحرانی استان خوزستان» منصوب شد.

روحانی رئیس جمهور در این حکم تاکید کرد که لازم است با بهره گیری از مطالعات انجام شده،نظر متخصصین و صاحب نظران و با هماهنگی استاندار محترم و دستگاه های اجرایی استان و مجری پروژه طرح تامین آب و استفاده از امکانات و نیروهای بسیج سازندگی نسبت به طراحی و اجرای عملیات بذرپاشی و نهالکاری متناسب با اکوسیستم منطقه اقدام نمایید.

وزیر جهاد کشاورزی در اولین اقدام، "مجری طرح تامین آب عرصه‌های بحرانی ریزگردها" و همچنین "مجری طرح جامع پوشش بیولوژیک کانون‌های بحرانی خوزستان" را منصوب و بر ضرورت انجام مطالعات به منظور تهیه طرح های کوتاه مدت و بلند مدت تاکید کرد.

براساس مطالعات انجام شده،۳۰ هزار هکتار از اراضی استان کانون های بحرانی را تشکیل می دهد و طبق نقشه پراکنش کانون های ریزگرد استان خوزستان، در مجموع حدود ۳۵۰ هزار هکتار از اراضی نیازمند مقابله با پدیده ریزگردها است.

در این راستا،پروژه انتقال آب به صورت فوری و همچنین احداث کانال دائمی انتقال آب به عرصه های فوق بحرانی گرد و غبار در جنوب شرق اهواز آغاز و در زمینه تهیه و کاشت نهال و مرطوب سازی ۴۲ هزار هکتار از اراضی این منطقه اقدام شد.

مساحت زمین در طرح درختکاری جنوب شرق اهواز هفت هزار هکتار و تعداد نهال های پیش بینی شده ۱ میلیون و ۷۵۰ هزار اصله نهال بوده که تا اردیبشت ماه سال جاری – زمان مناسب برای کاشت نهال در منطقه - این طرح با مشارکت پیمانکاران، جوامع محلی و بسیج در سطح 4200 هکتار به اجرا در آمده است.

در سفر وزیر جهاد کشاورزی به خوزستان،چگونگی استمرار اجرای طرح مقابله با ریزگردها با مناسب شدن زمان کاشت نهال از آبان ماه با حضور مسئولان استانی و سایر دستگاه های اجرایی مورد بحث و بررسی قرار می گیرد.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.