به گزارش ایسنا، اسحاق جهانگیری ظهر امروز در نشست مطبوعاتی خود به همراه نخست وزیر ارمنستان با خیر مقدم به نخست وزیر این کشور و هیات همراه اظهار کرد: دو کشور در یک حوزه تمدنی، فرهنگی و جغرافیایی قرار دارند و روابط بسیار قدیمی بر مبنای مشترکات مردم خود را دارند. این روابط همیشه از ثبات برخوردار بوده و ان‌شاءالله در آینده هم این گونه خواهد بود.

وی افزود: هموطنان ارمنی ما ارتباط بسیار خوبی با مردم ارمنستان دارند و همین ارتباط پلی برای توسعه روابط دو کشور است. ارمنستان از جایگاه بسیار مهمی در سیاست خارجی ایران برخوردار بوده و ما هیچ سقف و محدودیتی برای همکاری‌های اقتصادی،‌ سیاسی و فرهنگی با این کشور نداریم.

جهانگیری با بیان اینکه این سفر می‌تواند به توسعه روابط دو کشور مخصوصا در زمینه اقتصادی کمک ویژه‌ای کند، خاطر نشان کرد: در مذاکرات انجام شده در توسعه روابط اقتصادی و رفع موانع موجود تاکید شد. ارمنستان عضو اتحادیه اوراسیا است و روابط خوبی با اتحادیه اروپا هم دارد که می‌توان از این ظرفیت بهره برد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: در زمینه انرژی مخصوصا برق و گاز،‌ کشاورزی،‌ صنایع تبدیلی، شرکت‌های فنی و مهندسی،‌ حمل و نقل‌،‌ علمی و فرهنگی همکاری‌های مناسبی پیش بینی شده است. ارمنستان یکی از محورهایی است که می‌توان بین خلیج فارس و دریای سیاه ارتباط برقرار کنیم.  ما در زمینه انتقال برق خط سومی در حال احداث داریم و در زمینه افزایش صادرات گاز نیز برنامه داریم.

وی دهمچنین گفت: منطقه آزاد ارس فرصت خوبی برای مشارکت بخش خصوصی دو کشور است و امیدواریم تجار و بخش خصوصی ایران از فرصت روابط توسعه دو کشور بهره ببرند.

در ادامه کارن کاراپتیان نخست وزیر ارمنستان با ابراز تشکر از استقبال گرم ایران گفت: ما با اوقات خوبی به کشور دوست خود سفر کردیم و با اوقات خوبی از مذاکرات خارج شدیم و به آینده خوش بین هستیم.

وی با بیان اینکه ملاقات‌های خیلی سازنده و صمیمی با مقامات ایران داشتیم، اظهار داشت: موضوعاتی که آقای جهانگیری اشاره کردند، مورد تاکید ما است و ما هم همان عقاید را داریم. ما در توسعه روابط دو کشور تاکید داشته و علاقه‌مندیم شرکت‌های ایرانی بیشتری وارد بازار ارمنستان شوند.

نخست وزیر ارمنستان ادامه داد: ما آماده‌ایم حجم مبادلات تجاری دو کشور را بیشتر کرده و موانع موجود را برطرف کنیم. علاقه مندیم آقای جهانگیری هم سفر رسمی به ارمنستان داشته باشند تا درباره مذاکرات انجام شده به جمع بندی نهایی برسیم.

وی در پایان با بیان اینکه در این مذاکرات درباره همکاری های منطقه‌ای نیز گفت‌وگو شد، گفت: ما از نقطه نظرات متوازن ایران درباره مناقشه قره باغ تشکر داریم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.