به گزارش فارس، روزنامه انگلیسی «گاردین» در گزارشی به تصمیم «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا برای عدم تأیید پایبندی ایران به برجام، نوشت که کشورهای اروپایی که از ترامپ ناامید شده اند، به دنبال آن هستند که کنگره آمریکا، توافق هسته‌ای ایران و ۱+۵ (آمریکا، انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) را حفظ کند.

این گزارش اینگونه آغاز شد که دولت‌های اروپایی نگران هستند که تلاش‌های هماهنگ آنها برای متقاعد کردن ترامپ برای تأیید پایبندی ایران به برجام با شکست مواجه شود و به همین دلیل هم‌اکنون به دنبال راههای دیگر برای نجات توافق دو ساله ایران و 1+5 می باشند.

گاردین ادامه داد، تلاش‌های لابی‌گری اروپا در حال حاضر بر کنگره آمریکا متمرکز شده است که در صورت عدم تأیید پایبندی ایران به برجام توسط ترامپ، دو ماه برای تصمیم گیری درباره وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران زمان دارد. 

این روزنامه انگلیسی درباره پیامدهای وضع مجدد تحریم‌های آمریکا علیه ایران توضیح داد، تحریم‌های جدید می‌تواند به کناره‌گیری ایران از برجام و افزایش فعالیت‌های هسته‌ای ایران منجر شود و خاورمیانه را در آستانه یک درگیری بزرگ دیگر قرار دهد.

بر اساس این گزارش، زمانیکه ترامپ تهدید کرد که در گزارش 15 اکتبر خود، پایبندی ایران به برجام را تأیید نخواهد کرد، امضاکنندگان اروپایی توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (انگلیس، فرانسه و آلمان)، جلسه مجمع عمومی سازمان ملل در اواسط سپتامبر را آخرین فرصت عالی برای آگاه کردن ترامپ از خطرات از بین بردن برجام می دانستند. 

با اینحال، بنا به گفته چندین دیپلماتی که در این فرایند شرکت داشتند، این تلاش مقامات اروپایی راه به جایی نبرد.

«آنگلا مرکل» صدراعظم آلمان که مراحل پایانی مبارزات انتخاباتی را طی می‌کرد، نتوانست در مجمع عمومی سازمان ملل حاضر شود و بنابراین «ترزا می» نخست‌وزیر انگلیس و «امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه از نشست‌هایی که با رئیس‌جمهور آمریکا در نیویورک داشتند، برای مطرح کردن درخواست شخصی خود برای حفظ برجام استفاده کردند.

گاردین ادامه داد، رئیس‌جمهور فرانسه نتوانست در این مذاکرات پیشرفتی حاصل کند و ترامپ همچنان تکرار کرد که طبق برجام، ایران ظرف پنج سال به بمب هسته‌ای دست پیدا می‌کند و هیچ یک از استدلال‌های ماکرون، ترامپ را قانع نکرد.

جلسه می با رئیس‌جمهور آمریکا دو روز بعد از دیدار ماکرون و ترامپ صورت گرفت و آن نیز بی‌ثمر بود. نخست‌وزیر انگلیس از جلسه 50 دقیقه‌ای خود استفاده کرد تا ترامپ را در خصوص مزایای برجام متقاعد کند اما ترامپ در عوض کج خلقی کرد و گفت که در خصوص آنچه که قرار است انجام دهد، تصمیم‌گیری کرده است اما می را از تصمیم خود آگاه نکرد. 

این گزارش ادامه داد، دیگر فرصت کشورهای اروپایی برای دفاع از برجام، در غروب 20 سپتامبر به وجود آمد که در آن تاریخ، وزرای خارجه تمامی کشورهای امضاکننده برجام، در نشست کمسیون مشترک اجرای برجام به ریاست «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا حضور پیدا کردند.

در آن جلسه، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا و «محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه ایران هر دو در اطراف یک میز بزرگ در یکی از اتاق‌های نشست شورای امنیت حضور داشتند و این اولین نشست عالی‌رتبه میان دولت‌های تهران و ترامپ بود.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.