به گزارش ایلنا، احمد مسجد جامعی در جلسه شورای شهر تهران پس از سخنان وزیر راه و شهرسازی گفت: ما همان زمان نیز دو بار از شما خواستیم برای شهرداری تهران برنامه بدهید اما امروز برنامه های خود را ارائه دادید.

وی افزود: شما اولین وزیری هستید که در شورای پنجم به صحن آمده‌اید، در سال نخست شورای چهارم حضور شما و پیگیری های من به عنوان رئیس شورا منجر به تشکیل کمیسیون ویژه کلان شهرها شد. امیدواریم امسال نیز بحث های مطرح شده منجر به تصمیمات کلان شود.

مسجد جامعی تاکید کرد که سوال اصلی این جلسه این است که چرا ۱۰ درصد بافت های فرسوده که طبق قانون باید سالانه کاهش پیدا می‌کرد، کاهش نیافته است.

وی در ادامه گفت: ما تلاش کردیم به دوستان مدیریت شهری گذشته بقبولانیم که بافت تاریخی ارزشمند است که خوشبختانه طی دو سال پایانی، کارهای خوبی در حوزه بافت تاریخی انجام شد. هرچند که دیر به این موضوع پی بردند و ای کاش زود پی می بردند.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران گفت: در حال حاضر بافت فرسوده هویت خاصی در پایتخت ندارد. باید در نوسازی بافت های فرسوده به هویت محله توجه کنیم که در نگاه شما این نکته وجود داشت که نگاه مبارکی است.

مسجد جامعی بیان داشت: نباید تجربه های اشتباه گذشته را در حوزه بافت فرسوده تکرار کنیم، باید در نگاه جدید وظیفه شهرداری، مردم و شورا را تعریف کنیم تا نقش محله در نوسازی فراموش نشود.

وی با اشاره به نامگذاری بعضی محلات پایتخت که براساس طبیعت محلات بود، توضیح داد: نامگذاری محله ونک به خاطر وجود درختان ون و نارمک به خاطر وجود انارستان‌هایی که در این محله بوده نامگذاری شده که این نشان می دهد محلات پایتخت، هویت دارند.

مسجد جامعی با تاکید بر اینکه در الگو سازی برای نوسازی بافت های فرسوده باید ویژگی های هر محله را در نظر گرفت بیان داشت: باید تفاوت ها را در عین وحدت حفظ کنیم، برای این هماهنگی باید جلسات مشترک زیادی برگزار شود.

مسجد جامعی گفت: نگرانی من آن است که بخواهیم ۵۰۰ هزار واحد مسکونی خالی را برای همین طرح ها استفاده کنیم. باید تلاش کنیم که ساخت و سازها در همان  محلات شکل بگیرد. نباید زندگی را از محلات فرسوده بگیریم.

رئیس کمیته فرهنگی شورای شهر تهران با اشاره به تجربه اشتباه دروازه غار اظهار داشت: خروج زندگی از دروازه غار و ایجاد فضای سبز، آفت محله شده و این محله به پاتوقی برای خلافکاران تبدیل شده است.

مسجد جامعی تصریح کرد: باید در نوسازی بافت های فرسوده از ظرفیت مردم و مشارکت پذیری اهالی استفاده کنیم.

 

بخش سایت‌خوان، صرفا بازتاب‌دهنده اخبار رسانه‌های رسمی کشور است.