گروه جهان: ورق برگشت. متفاوت‌ترین انتخابات تاریخ میانمار در 25 سال اخیر به کام حزب آنگ سان سوچی تمام شد. به نوشته گاردین، روز گذشته حزب حاکم میانمار با پذیرش شکست خود در انتخابات اعلام کرد که رقابت را به حزب سوچی واگذار کرده است.


رهبر حزب شکست خورده میانمار هم می‌گوید شکست حزبشان در ایالت‌های میانمار بیشتر از دستاوردشان بوده است. آنگ سان سوچی نیز در ساعات ابتدایی اعلام نتایج انتخابات گفت: شما خود بهتر از من از نتیجه انتخابات مطلع هستید. بر اساس آخرین آمار اعلام شده از سوی روزنامه حریت‌دیلی چاپ ترکیه، حزب سوچی توانسته است بیش از 70 درصد کرسی‌های پارلمان را ازآن خود کند. با اعلام پذیرش شکست انتخاباتی از سوی نظامیان حاکم میانمار، پیروزی تاریخی برای آنگ سان سوچی رهبر حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» که 15 سال را در حبس خانگی به‌سر برده، رقم خورده است. آنگ سان سوچی صبح روز گذشته در یک پیش‌بینی از پیروزی قاطع حزب خود در انتخابات روز یکشنبه خبر داد. ساعاتی بعد اما این پیش‌بینی به وقوع پیوست و با اعتراف رئیس‌جمهوری میانمار مبنی بر شکست حزبش در انتخابات، عرصه را به حزب آنگ سان سوچی واگذار کرد. در این راستا سخنگوی حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» نیز گفته است که این حزب 80 درصد آرای مناطق مرکزی کشورش را کسب کرده است.


انتخابات روز یکشنبه، نخستین انتخابات رقابتی در میانمار در ۲۵ سال گذشته به شمار می‌رود. آنگ سان سوچی رهبر اپوزیسیون میانمار و برنده جایزه صلح نوبل است که تا سال ۲۰۱۱ به مدت ۱۵ سال در حبس خانگی به سر برده بود. گفته می‌شود در صورت کسب اکثریت مطلق آرا توسط حزب خانم سوچی، او طبق قانون و به دلیل داشتن فرزندانی با تابعیت خارجی نمی‌تواند در مقام ریاست جمهوری قرار گیرد. برخی می‌گویند حزب آنها پس از اینکه در راس قدرت قرار گرفت، احتمالا دست به تغییراتی در قانون اساسی این کشور خواهد زد و آن را اصلاح خواهد کرد.


راهی دشوار تا دموکراسی

جان کری، وزیر امور خارجه ایالات متحده از روند انتخابات راضی نبوده است. دستگیری‌های پیش از انتخابات و در نهایت عدم حضور مسلمانان موجب شده است تا وزیر امور خارجه آمریکا بگوید انتخابات میانمار مطلوب نبوده است. با این حال برخی می‌گویند باز شدن فضا در میان دولتمردانی که مورد حمایت نظامیان این کشور بودند، یک قدم میانمار را به دموکراسی نزدیک‌تر کرده است. روند این اصلاحات از سال 2011 آغاز شد. سی‌ان‌بی‌سی نیوز در گزارشی می‌نویسد: اصلاحات وسیع و گسترده میانمار که پس از نیم قرن حکومت نظامی سرکوبگر این کشور در سال 2011 میلادی اعلام شد، از نظر بسیاری از خارجی‌ها این‌قدر خوب بودند که نمی‌شد آنها را باور نکرد. شهروندان میانماری در حال تجربه میزان بی‌سابقه‌ای آزادی اقتصادی و سیاسی هستند؛ اما تعادل قدرت تغییر اندکی کرده است. اکثر مسوولان در میانمار افسران سابق ارتش هستند که تنها لباس‌های نظامی خود را عوض کرده و کت و شلوار و دامن لنگی که هم زنان و هم مردان میانماری آن را می‌پوشند، به تن کرده‌اند.


همچنین این سایت درخصوص شرایط پیش از انتخابات می‌نویسد: آنگ سان سوچی، رهبر اپوزیسیون میانمار که خونتا (حکومت نظامیان) سال‌ها او را در حبس خانگی نگه داشت، برای جلب حمایت رای‌دهندگان به سراسر نقاط میانمار سفر کرد. اما حتی اگر حزب «لیگ ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی با کسب اکثریت آرا در انتخابات هم پیروز شود، احتمال دارد که ژنرال‌ها و دوستانشان به سلطه خود بر سیاست و اقتصاد ادامه دهند. بسیاری از افراد که با دولت میانمار آشنایی دارند، می‌گویند: اگرچه در پنج سال گذشته اصلاحات مهم و چشمگیری صورت گرفته اما همچنان برای رسیدن به یک دموکراسی باثبات و موفق راه طولانی در پیش است. «دنییل آگوئره»، مشاور حقوقی کمیسیون بین‌المللی حقوقدانان در استان یانگون می‌گوید: این یک پیشرفت بسیار بزرگ است و ما باید آن را همان گونه که هست ادامه دهیم. اما خیلی مانده تا به روایت عمومی «آماده و همه چیز خیلی خوب است» برسیم. شرایط برای اکثر شهروندان میانماری که در حومه شهرها یا روستاها زندگی می‌کنند، تغییرات اندکی داشته است. بسیاری از آنها روزانه درآمدی کمتر از ۲۵/ ۱ دلار دارند و سرانه تولید ناخالص داخلی حدود ۸۱۰ دلار است. میانمار یکی از فقیرترین کشورها در آسیا محسوب می‌شود. بسیاری از زندانیان سیاسی پس از آغاز اصلاحات آزاد شدند؛ اما همچنان مخالفان مکررا زندانی شده و مطبوعات به شدت کنترل می‌شوند.