حسین موسوی: ایالات‌متحده همانند سایر کشورهای غربی در حال بررسی فرضیه‌ای است که حکایت از دخالت القاعده یمن در حوادث فرانسه دارد. این نظریه از آنجا قوت گرفت که یکی از عاملین حادثه در سال ۲۰۱۱ به یمن سفر کرده و با رهبران القاعده دیدار داشته است. پس از حمله نیز القاعده یمن بیانیه‌ای صادر کرد و به صراحت تاکید داشت که برنامه کشتار خبرنگاران شارلی ابدو با برنامه‌ریزی و هدایت آنها صورت گرفته است. چندی بعد نیز یکی از شاهدان عینی دفتر مجله شارلی ابدو که خواسته بود نامش فاش نشود گفت که یکی از حمله‌کنندگان فریاد می‌زد، به دوستان رسانه‌ای‌تان بگویید که القاعده یمن در این کار دست داشته است. با وجود این، هنوز مقداری شک و تردید نسبت به این ادعاها وجود دارد. از جمله اینکه دیدار سعید قواشی با رهبران القاعده در یمن در سال ۲۰۱۱ صورت گرفته و موضوع تازه‌ای نبوده است.

روز یکشنبه یکی از مقامات امنیتی آمریکا اعلام کرد هنوز مدارک محکمی به دست نیاورده‌اند که نشان دهد القاعده یمن پشت ماجرای حمله به شارلی ابدو است.

ژنرال اریک هولدر در این‌باره به سی‌ان‌ان گفت: «ما هنوز مدارک مستدلی به‌دست نیاورده‌ایم که نشانگر دخالت القاعده شبه‌جزیره عربستان باشد. آمریکا قصد دارد صحت و سقم این موضوع را مشخص کند.»

مقامات امنیتی فرانسه می‌گویند که برای مدتی سعید و شریف قواشی را تحت نظر داشته‌اند، اما آنها در چند ماه اخیر که منتهی به عملیات مجله شارلی ابدو شد، دو برادر را از دایره نظارتشان خارج کرده بودند.

مقامات امنیتی آمریکا می‌گویند آنها در حال بررسی نظریه‌ای هستند که مقامات فرانسه مطرح کرده‌اند. مقامات فرانسه می‌گویند که سعید قواشی در زمانی که به عمان سفر کرده، احتمالا با مقامات القاعده یمن نیز دیدار داشته است.

مقامات امنیتی فرانسه پس از اینکه سعید قواشی از سفر برگشت، ابتدا خود مستقیما وی را تحت‌نظر داشتند و سپس پلیس قضایی این کشور این مسوولیت را به‌عهده گرفت. آنها برای این کار تمامی خطوط ارتباطی وی و برادرش را شنود می‌کرده‌اند.

این منابع فرانسوی می‌گویند که شریف قواشی هم به‌نوعی تحت نظارت آنها بوده است. او متهم بوده که در فراری دادن یکی از زندانیان الجزایری‌تبار نقش موثری داشته است. در سال ۲۰۰۸، یکی از افراطیونی که به اتهام عضو گیری برای القاعده عراق دستگیر شده بود از زندان فرار می‌کند. در این میان نخستین کسی که به‌عنوان همدست این فرد معرفی می‌شود، شریف قواشی است، اما پلیس این کشور به‌دلیل نداشتن مدارک مستند مجبور می‌شود وی را آزاد کند.

مورتن استورم، یکی از بنیادگرایان سابق که سپس نقش جاسوس دوجانبه را برای کشورهای غربی در میان این گروه‌های افراطی ایفا می‌کرد به سی‌ان‌ان می‌گوید: «حضور نیروهایی مانند قواشی و سفر آنها به شبه‌جزیره یک کار روتین و عادی است. اما آنها در بازگشت باید به‌گونه‌ای رفتار کنند که نشانی از عقاید افراطی وجود نداشته باشد و خود را دور از افکار رادیکالی نشان دهند.»

به‌رغم این، با مطرح شدن ردپای القاعده در حادثه شارلی ابدو، پای خلافت خودخوانده اسلامی نیز به حوادث اخیر فرانسه باز شده است. در روزی که گروگانگیری دوم رخ داد، فردی به نام «آمه‌دی کولی‌بالی» با گروگان گرفتن ۵ زن و یک کودک خردسال در فروشگاه مواد غذایی در شرق پاریس، خواستار رفع محاصره برادران قواشی می‌شود. برادران قواشی که در نزدیک شهر دامارتان یک کارگر کارگاه چاپ و نشر را به گروگان گرفته بودند، تحت محاصره نیروهای امنیتی فرانسه قرار گرفتند. اما هر دو گروگانگیری با مرگ سه گروگانگیر تمام می‌شود.

در روز یکشنبه، درست لحظاتی پیش از راهپیمایی میلیونی مردم فرانسه با عنوان «راهپیمایی اتحاد»، فیلمی از «آمه‌دی کولی‌بالی» منتشر می‌شود که وی با در دست داشتن یک اسلحه کلاشنیکف، به دوربین می‌‌گوید که وی به گروه خلافت خودخوانده اسلامی وفادار است و این عملیات را برای آنها انجام می‌دهد. او در این ویدئو به صراحت می‌گوید او با برادران قواشی دوست است و با آنها در عملیات حادثه شارلی ابدو همکاری کرده است. همچنین وی قتل یک پلیس زن را در روز پیش از گروگانگیری به گردن می‌گیرد.

پیش از این گمان می‌رفت که پلیس زن را «حیات بوم‌الدین» شریک زندگی کولی‌بالی کشته باشد اما بر اساس آخرین مدارک به‌دست آمده، مشخص شد وی یک هفته پیش از حمله به شارلی ابدو از فرانسه خارج و عازم ترکیه شده است. حدس زده می‌شود که مقصد نهایی وی سوریه بوده و برای حضور در گروه داعش به سوریه سفر کرده باشد. به نوشته روزنامه واشنگتن پست، هم‌اینک با انتشار این فیلم روی اینترنت مشخص شده که عامل حمله به فروشگاه مواد غذایی با گروه داعش در ارتباط بوده است.

مقامات امنیتی می‌گویند این همان موضوعی بوده که چندی پیش گروه داعش نسبت به آن و وقوع حوادث تروریستی هشدار داده بود. حضور «گرگ‌های تنهای داعش» در اروپا می‌تواند عملیات‌هایی از این دست را که به تک‌نوازی شهره است در کشورهای اروپایی شدت ببخشد. در این رابطه نیز روز گذشته «اف‌بی‌آی» آمریکا هشدار داد که پس از حادثه شارلی ابدو، آمریکا هدف اصلی گروه‌های افراطی خواهد بود. در این رابطه اف‌بی‌آی بیانیه‌ای صادر کرده است که نشان می‌دهد، گروه داعش از وفاداران خود در آمریکا خواسته است، سربازان، اعضای پلیس و نیروهای امنیتی آمریکا را به تله مرگ انداخته و آنها را از پای درآورند.

همکاری غیر مستقیم القاعده و خلافت خودخوانده اسلامی در حوادث فرانسه نشان می‌دهد آنها به‌‌‌رغم اختلافات عمیق‌شان، در نابودی غرب و ناامن کردن کشورهای غربی سودای واحدی دارند.