حسین موسوی: هنوز غیر از توافق بزرگ آمریکا با چین بر سر گازهای گلخانه‌ای خبر دندان‌گیری از اجلاس اَپک بیرون نیامده است. در شرایطی که در این اجلاس همه رهبران لبخند به لب دارند و به همدیگر نگاه‌های گرمی می‌اندازند اما رهبران چین و آمریکا سعی دارند که در پس این خنده‌ها، قدرت خود را بیش از پیش به رخ همدیگر بکشند و خود را قدرت مطلق دنیا نشان دهند. روزنامه نیویورک تایمز می‌نویسد که روز چهارشنبه رئیس‌جمهوری آمریکا در کنار رئیس‌جمهوری چین نشست، اتفاقی که تاکنون هرگز رخ نداده بود. این دو در کنار هم خوش و بش می‌کردند اما رئیس‌جمهوری چین نشان داد که جاه‌طلبی‌های فراوانی داشته و قصد دارد که چین را به‌عنوان یک ابرقدرت در کنار آمریکا مطرح کند. شی‌جینگ پینگ، بیش از هر رئیس‌جمهور دیگر چین در دهه‌های اخیر قدرتمند ظاهر شده است. برخی از بازیگران منطقه‌ای نیز که به ظاهر قصد رقابت با چین را دارند به این موضوع معترف هستند. شی‌جینگ پینگ به‌عکس سایر روسای جمهوری چین مستقیم رو در روی آمریکا قرار می‌گیرد و به‌عکس آنها قدرتی بیشتر از کمیته مرکزی حزب کمونیست دارد. کمیته مرکزی چین همیشه سعی داشته که جایگاهی فراتر از روسای جمهوری داشته باشد تا تزلزل‌هایی که در زمان مائو و دنگ شیائوپنگ به‌وجود آمد تکرار نشود. پینگ اما سعی دارد که برنامه‌های خود را با قدرت به پیش ببرد و توافق با ایالات‌متحده درخصوص پدیده گازهای گلخانه‌ای یکی از این موارد است.

اتفاق نادری که در اجلاس اَپک باعث شد همه به نجات زمین امیدوار باشند. خبر توافقی که روز گذشته در صفحات یک روزنامه‌های آمریکایی و چینی نشست. سی‌ان‌ان گزارش داد که آمریکا و چین توافق کردند که در طی دو دهه همکاری با یکدیگر به میزان یک سوم، گازهای مضر خود را کاهش دهند. در این توافق آمده است که آمریکا متعهد شده گازهای کربنی خود را به میزان ۲۶ تا ۲۸ درصد کاهش دهد. این روند باید تا سال ۲۰۲۵ ادامه یابد. چین هم متعهد شده است تا سال ۲۰۳۰ تا ۲۰ درصد انتشار گازهای مضر را کاهش دهد و در مقابل از سوخت‌های غیرفسیلی استفاده بیشتری کند.

اوباما در کنفرانس مشترکی که با شی‌جینگ پینگ داشت، گفت: به‌عنوان دو اقتصاد بزرگ جهان متعهد شده‌ایم که از انتشار گازهای مضر جلوگیری کنیم یا آن ‌را کاهش دهیم. اوباما همچنین گفت که وی امیدوار است تا سایر کشورها نیز چین و آمریکا را الگو قرار دهند تا مانع از تغییرات آب و هوایی شوند.

چین و آمریکا به ترتیب مقام اول و دوم را در تولید گازهای مضر دارند. اما رئیس‌جمهوری آمریکا می‌گوید: امیدواریم که همه کشورهای توسعه یافته، در حال توسعه و سایر اقتصادهای بزگ جهانی نیز به این توافق بپیوندند و از سال آینده به اجرای این روند پایبند باشند. یکی از مقامات کاخ سفید می‌گوید که این توافق دست‌یافتنی و قابل اجرا است. این در شرایطی است که برخی اعتقاد دارند کنگره آمریکا، هم‌اینک در اختیار جمهوری‌خواهان است و به احتمال بسیار زیاد با اجرای این برنامه مخالفت خواهد کرد. این مقام رسمی می‌گوید که اگر هیاهویی از سوی نمایندگان کنگره به پا خیزد آنها کنگره را کنترل خواهند کرد. این در شرایطی است که برخی از کارشناسان می‌گویند تضعیف اوباما در خارج به سود آمریکا نیست و طرح اوباما را که چرخش به سوی پاسیفیک است با مشکل مواجه خواهد کرد. مایکل جی‌ گرین، معاون ارشد رئیس‌جمهوری آمریکا در مرکز مطالعات و راهبردهای بین‌المللی در آسیا می‌گوید که تضعیف اوباما در این شرایط حتی به سود جمهوری‌خواهان نیست. او می‌گوید که در تحقیقات پیمایشی که در این موسسه صورت گرفته کشورهای آسیایی از اینکه آمریکا به منطقه پاسیفیک توجه می‌کند تا «تعادل قدرت» به این منطقه بازگردد، راضی هستند. در تحقیقات دیگری هم که صورت گرفته است مردم این منطقه می‌گویند که با حضور آمریکا در منطقه رشد اقتصادی بیشتری حاصل خواهد شد. اوباما روز گذشته نیز گفته بود که به دنبال جهش در روابط اقتصادی با چین است. به نوشته روزنامه نیویورک تایمز، اوباما در کنفرانس خبری خود به این موضوع اشاره کرد و رو به رئیس‌جمهوری چین گفت که می‌خواهد روابط کشورش را با چین وارد مرحله تازه‌تری کند.

یکی از تحلیلگران می‌گوید وقتی که چین و آمریکا می‌توانند با همدیگر همکاری کنند، این باعث می‌شود که کل دنیا از آن تاثیر بپذیرد و در موضوعات گوناگونی با همدیگر همکاری کنند.

اجلاس روز گذشته، هر چند به ظاهر، اما توانسته نشان دهد که دو ابرقدرت دنیا قصد همکاری با همدیگر را دارند. برای نخستین‌بار دو کشور توانسته‌اند رو در رو در مورد حملات سایبری با هم گفت‌وگو کنند. روزنامه واشنگتن‌پست نوشت: موضوع حملات سایبری که چندی است بر سر روابط دو کشور سایه انداخته نیز در حاشیه این اجلاس بین دو رئیس‌جمهوری مطرح شد. آمریکا اعتقاد دارد که چین با حملات سایبری قصد ضربه زدن به صنایع این کشور را دارد یا اینکه اطلاعات ذی‌قیمت صنعتی را با هک کردن صنایع این کشور می‌دزدد. بنجامین بن رودز، معاون رئیس‌جمهوری آمریکا در امنیت ملی این کشور می‌گوید که بالاخره در این خصوص دیالوگی بین دو طرف برقرار شد. آمریکا همواره چین را به حملات سایبری متهم و چین نیز این موضوع را تکذیب می‌کرد. به اعتقاد بن رودز با دیالوگی که بین دو رهبر کشور صورت گرفت، هم‌اینک یک سازوکار واحد برای حل این مساله به‌وجود آمده است. آمریکا امیدوار است که در اجلاس ژنو بتواند پکن را برای قطع حملات سایبری مجاب کند.