زد و خورد نمایندگان پارلمان اوکراین

گروه بین‌الملل: به دنبال تصویب یکی از دستورات ریاست‌جمهوری اوکراین برای جذب سربازان بیشتر برای دفاع در برابر تعداد رو به افزایش نیروهای روسی در مرز شرقی اوکراین و روسیه، نمایندگان پارلمان کی‌یف زد و خورد کردند. به گزارش «ایسنا»، به نوشته روزنامه ایندیپندنت، براساس این حکم جدید سربازان و مردان زیر ۵۰ سال بیشتری برای کمک به عملیات مقابله با تروریست‌ها در مرز با روسیه فراخوانده می‌شوند. از ۴۵۰ قانون‌گذار ۲۳۲ تن به این حکم رای موافق دادند که هزاران نیروی بیشتر را برای پیوستن به سربازان اوکراینی در منطقه درگیر شرق کشور فرامی‌خواند. تصاویر منتشر شده نشان دادند که به دنبال این تصمیم سیاستمداران از احزاب ناسیونالیست اوکراین و اعضای حزب مناطق به دلیل اختلاف نظر درباره این حکم با هم درگیر شدند و یکدیگر را هل می‌دادند.

در این فیلم مشاهده می‌شود که نیکولای لوچنکو، یکی از نمایندگان پارلمان از حزب مناطق (حزب سابق ویکتور یانوکوویچ، رئیس‌جمهوری سابق اوکراین) مخالفت خود را نسبت به این حکم ابراز کرد و گفت: «ارتش اوکراین مردم را به کشتن می‌دهد.» سپس میکروفن وی توسط اولکساندر تورچینف خاموش شد و یکی از مخالفانش را به پایین هل داد. پس از آن دیگر نمایندگان پارلمان اوکراین نیز وارد این درگیری شدند و پس از مدتی هل دادن و مشت زدن، مجددا آرامش در پارلمان کی‌یف برقرار شد. این تصمیم در بحبوحه اتهاماتی اتخاذ شده مبنی بر اینکه روسیه به منظور کمک به شورشیان حامی روسیه دست به تقویت نیرو در مرز با اوکراین زده است.

آمریکا، روسیه را مقصر سرنگونی هواپیما می‌داند

در چنین شرایطی، مقامات آمریکایی جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه را مسوول سرنگونی هواپیمای مسافربری مالزیایی دانسته‌اند اما از متهم کردن ارتش روسیه به ارتباط مستقیم با این ماجرا خودداری کرده‌اند. نهادهای اطلاعاتی آمریکا با انتشار اطلاعیه‌ای گفته‌اند که شواهد موجود حاکی از آن است که عامل سقوط هواپیمای مسافربری خطوط هواپیمایی مالزی در روز پنج‌شنبه هفته گذشته اصابت یک فروند موشک زمین به هوا بوده است. به گفته مقامات آمریکایی، سکوی پرتاب این موشک در شهر سنژنه، در منطقه‌ای در شرق اوکراین در نزدیکی مرز با روسیه قرار داشته است که شبه‌نظامیان جدایی‌طلب بر آن تسلط دارند. براساس این اطلاعیه، ارتش روسیه موشک‌های ضدهوایی بوک را در اختیار شبه‌نظامیان جدایی‌طلب قرار داده است تا علیه هواپیماهای نظامی اوکراین به کار گیرند و مربیان روسی نیز آموزش آنان در زمینه استفاده از این موشک‌ها را برعهده داشته‌اند. این در شرایطی است که روسیه اعلام کرده است که نباید از سانحه سقوط هواپیما استفاده سیاسی شود. به گفته کارشناسان پزشکی قانونی هلند که برای تحقیقات در این زمینه به خارکیف سفر کرده‌اند، از مجموع ۲۹۸ سرنشین هواپیمای سرنگون شده تنها ۲۰۰ جسد شمارش شده و خبری از ۹۸ جسد دیگر نیست. از سوی دیگر وزارت دفاع اوکراین اعلام کرده است که دو جت جنگنده سوخوی ۲۵ اوکراینی دیروز در شرق این کشور سرنگون شده‌اند. سخنگوی وزارت دفاع گفته است که هر یک از این جنگنده‌ها احتمالا دو سرنشین داشته‌اند.

از سرنوشت خلبان‌ها تاکنون اطلاعی در دست نیست.

دیروز یک هواپیمای مسافری نیز درتایوان هنگام فرود اضطراری سقوط کردکه مرگ ۵۱ تن از مسافرانش تاییدشد.