سازمان ملل حمله به غیر نظامیان و مساجد غزه را «جنایت جنگی»‌خواند

گروه بین‌الملل: بان‌کی‌مون، دبیر کل سازمان ملل، برای میانجیگری و برقراری آتش‌بس به خاورمیانه سفر کرده است. بان‌کی‌مون، در نشست مطبوعاتی مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم صهیونیستی خواست که دو طرف درگیری‌ها را قطع کنند تا مذاکرات بین دو طرف آغاز شود. به گزارش «ایسنا» دبیر کل سازمان ملل متحد حمله به غیرنظامیان و مساجد در نوار غزه را محکوم کرد. همزمان ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد اعتقاد دارد که حملات اسرائیل به نوار غزه را می‌توان «جنایت جنگی» خواند.

پیلای در نشست اضطراری شورای حقوق بشر سازمان ملل در ژنو گفته است تخریب خانه‌ها و کشتن فلسطینیان این نگرانی جدی را به وجود می‌آورد که اسرائیل از زور بیش از حدی علیه فلسطینیان استفاده می‌کند. این در شرایطی است که روزنامه وال‌استریت ژورنال از سفر جان کری به تل‌آویو خبر داد و نوشت که وزیر خارجه آمریکا پس از دیدار از قاهره برای طرح آتش‌بس فوری به دیدار نتانیاهو رفت.

از دیگر سو حوادث غزه تحولات جهانی را تحت‌تاثیر خود قرار داده است. بر این اساس روز سه‌شنبه شرکت‌های هواپیمایی اعلام کردند که پروازهای خود را به تل‌آویو به حالت تعلیق درآورده‌اند. بی‌بی‌سی در این‌باره گزارش داد که واشنگتن اعلام کرده است که تا ۴۸ ساعت تمامی پرواز‌های خود را به تل‌آویو به حالت تعلیق در خواهد آورد. این در شرایطی است که روزنامه وال استریت ژورنال اعلام کرد که لغو پروازها تنها ۲۴ ساعت بوده است. با این وجود برخی از شرکت‌های دیگر از جمله شرکت لوفت‌هانزا به مدت ۳۶ ساعت پرواز‌های خود را به تل‌آویو به حالت تعلیق در آورده است. خبرگزاری «ایسنا» در این‌باره گزارش داد که شرکت لوفت‌هانزا این تصمیم را به علت بی‌ثباتی اوضاع در اطراف فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو اتخاذ کرده است. خبرگزاری فرانسه هم گزارش داد که این شرکت با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرده است لغو پرواز به سوی تل‌آویو شامل دیگر شرکت‌های تابع لوفت‌هانزا یعنی جرمن‌ وینگز، اوسترین ایرلانز و سوئیس نیز می‌شود. در این بیانیه آمده است: این تصمیم برای حفظ جان مسافران و جلوگیری از آسیب رسیدن به هواپیماها اتخاذ شده است. آژانس هوانوردی فدرال‌آمریکا نیز به تمام شرکت‌های هواپیمای این کشور دستور داد تا ۲۴ ساعت آینده از هرگونه پرواز به مقصد تل‌آویو خودداری کنند. شرکت‌های دلتا، یو‌اس ایرویز و یونایتد ایرلاینز پیش‌تر بسیاری از پروازهای خود را به مقصد فرودگاه بن‌گوریون در تل‌آویو لغو کرده بودند. این دستور پس از آن صادر شد که یک فروند موشک فلسطینی نزدیک فرودگاه بین‌المللی تل‌آویو فرود آمد. به گزارش مرکز اطلاع‌رسانی فلسطین، کاپیتان یک هواپیمای متعلق به خطوط هوایی دلتا ایرلاینز آمریکا که از نیویورک به سمت فرودگاه بن گوریون در حرکت بود، از نشستن در این فرودگاه خودداری کرد و برای فرود به پاریس رفت. به گزارش شبکه خبری العالم، شرکت هواپیمایی دلتا ایرلاینز در این باره توضیح داد که هواپیمای بوئینگ ۷۴۷ که از فرودگاه کندی نیویورک با ۲۹۰ مسافر عازم تل‌آویو بود، بعد از دریافت اطلاعاتی درباره اصابت یک فروند موشک نزدیک فرودگاه بن گوریون، مسیر خود را به سمت فرودگاه شارل دوگل فرانسه تغییر داد.

پس از آنکه شرکت‌های هواپیمایی لوفت‌هانزا، ایرفرانس و چند شرکت هواپیمایی آمریکایی پروازهای خود را به تل‌آویو لغو کردند و شرکت هواپیمایی بروکسل ایرلاینز نیز پروازهای شامگاه سه‌شنبه و سه پرواز روز چهارشنبه خود را به تل‌آویو لغو کرد. شبکه المیادین نیز گزارش داد، کانادا هم اعلام کرده که پروازهای خود به تل‌آویو را لغو کرده است. وزیر حمل‌ونقل رژیم صهیونیستی در واکنش به تصمیم بسیاری از شرکت‌های هواپیمایی جهان مبنی بر لغو پرواز به تل‌آویو اعلام کرد، هیچ دلیلی برای لغو این پروازها وجود ندارد. همزمان وزیر خارجه فرانسه پاسخ تل‌آویو به شلیک موشک از سوی غزه را نابرابر خواند و کشتار مردم فلسطین را غیرقابل قبول توصیف کرد. به گزارش سایت خبری سما، لوران فابیوس اعلام کرد: پاسخ اسرائیل به پرتاب موشک از سوی غزه نابرابر است و کشته شدن بیش از ۶۰۰ فلسطینی در حملات اسرائیل امری غیرقابل پذیرش است. وی افزود: زمانی که ما در مورد حدود ۶۰۰ کشته سخن می‌گوییم مشخص است که نمی‌توانیم مساله را بپذیریم و باید کشتارها و حملات هرچه سریع‌تر متوقف شود. در این راستا روزنامه فرامنطقه‌ای الشرق الاوسط نوشت: ابو یثم بطش، یکی از ساکنان نوار غزه درخصوص دفن جنازه‌های شهیدان فلسطینی گفت: خانواده بطش که ۱۸ تن از آنها توسط نیروهای اسرائیلی در منطقه «تفاح» واقع در شرق غزه کشته و ۵۰ تن دیگر از آنها زخمی شده‌اند، هیچ مکانی برای دفن شهیدان خود نیافتند و مجبور شدند شهیدانشان را در گورستان منطقه «تفاح» که پر از جنازه بود، دفن کنند یا جنازه‌ها را به مقبره شهیدان ببرند که امکان رسیدن به آن به خاطر حضور نیروهای اسرائیلی در آنجا غیرممکن بود. این روزنامه می‌نویسد به دلیل قتل‌عامی که رژیم صهیونیستی به راه انداخته است گورستان‌های غزه جا ندارند. از سوی دیگر، بالاخره پس از ۱۷ روز عربستان سعودی نسبت به فاجعه غزه واکنش نشان داد. در این راستا سایت خبری العربیه نوشت که عبدالله معلمی، نماینده عربستان در سازمان ملل، جنایات رخ داده از سوی رژیم صهیونیستی را شرم‌آور و ننگین خواند و نسبت به فریبکاری این رژیم به جامعه بین‌الملل هشدار داد.

ریاض منصور، نماینده فلسطین در سازمان ملل در نشست شورای امنیت اما با اشاره به قربانیان حملات رژیم صهیونیستی در غزه اعلام کرد: جامعه بین‌الملل از انجام وظیفه خود برای حمایت از مردم فلسطین شانه خالی می‌کند. وی در سخنرانی تاثیرگذار خود تصاویر زخمی شدگان فلسطینی را به همراه داشت و اسامی حدود ۵۰ کودک فلسطینی را که در حملات اسرائیل به شهادت رسیده‌اند ارائه کرد. ریاض منصور در حالی که به شدت متاثر شده بود افزود: این تصاویر قربانیان و کودکان ماست. وی از شورای امنیت خواست تا به منظور توقف خشونت‌های رژیم صهیونیستی قطعنامه‌ای را صادر کند. وی افزود: تلاش‌های میانجیگرانه‌ کنونی نباید مانع این شود که شورای امنیت به وظایف خود برای پایان دادن به جنایات در حق مردم بی‌گناه فلسطین عمل نکند. دیپلمات‌های اردن نیز پیش‌نویس طرحی را با هدف آتش‌بس کامل در غزه، برداشته شدن محاصره غزه از سوی تل‌آویو و اتخاذ اقدامات لازم برای حمایت از شهروندان غیرنظامی را به شورای امنیت ارائه کردند. بعد از سخنرانی منصور، نماینده رژیم صهیونیستی گفت: کشته شدن غیرنظامیان و مردم فلسطین تاسف‌بار است و سعی می‌کنیم که از ادامه این روند جلوگیری کنیم.وی همچنین حماس را به استفاده از شهروندان به عنوان «سپرهای انسانی» متهم کرد. معتز خلیل، سفیر مصر نیز به کارگیری نابرابر زور، از جانب ارتش رژیم صهیونیستی را محکوم کرد و از تمامی کسانی که با طرح آتش‌بس مصر موافق نیستند خواست تا بار دیگر درخصوص موضع خود تجدیدنظر کنند.

اسرائیلی‌ها، معترض رژیم صهیونیستی شدند

صدها تن از اسرائیلی‌ها از جمله هنرمندان اسرائیلی در اعتراض به ادامه خشونت‌ها در نوار غزه در میدان رابین یکی از مشهورترین میدان‌های تل‌آویو دست به تظاهرات زدند. به گزارش «ایسنا»، به نقل از روزنامه عبری زبان یدیعوت آحارونوت، تظاهرکنندگان اسرائیلی با در دست داشتن پلاکاردهایی که روی آنها نوشته شده بود «هنرمندان مخالف جنگ هستند» پایان دادن به جنگ و کشتار مردم فلسطین را خواستار شدند. اسرائیلی‌ها همچنین با در دست داشتن تصاویر سربازان و افسرانی که در جنگ کشته شده‌اند، خواهان توقف هرچه سریع‌تر جنگ شدند. شرکت‌کنندگان در تظاهرات با اشاره به عملیات «صخره سخت» رژیم صهیونیستی با سر دادن شعارهایی همچون «نه صخره است، نه‌سخت است» خروج سریع نیروها را از غزه خواستار شدند. تظاهرکنندگان اعلام کردند: ما خواهان جنگ نیستیم و صلح با برادران فلسطینی خود را می‌خواهیم.

کشتار زنان و کودکان ادامه دارد

غزه برای هفدهمین روز پیاپی همچنان هدف حملات جنگنده‌ها و موشک‌باران‌های رژیم صهیونیستی است، ارتش این رژیم صهیونیستی اعلام کرده است که سه‌شنبه شب بیش از ۱۰۰ نقطه را در نوار غزه هدف قرار داده است. با شهادت ده‌ها تن در روز سه‌شنبه تعداد آمار شهدای جنگ به ۶۵۲ تن افزایش یافت که ۱۶۳ تن آنها کودک، ۶۷ تن زن و ۳۵ تن سالخورده هستند، در حالی که تعداد زخمی‌های این حملات ۴۲۰۰ تن گزارش شده است. دو سرباز اسرائیلی نیز در درگیری با نیروهای مقاومت به هلاکت رسیدند. پایگاه اینترنتی شبکه خبری الجزیره، در این رابطه گزارش داد جنگنده‌های رژیم صهیونیستی بامداد چهارشنبه نیز خانه «نزار عوض‌الله»، از اعضای دفتر سیاسی حماس در منطقه النصر در شمال غرب شهر غزه را هدف قرار دادند.

حملات توپخانه‌ای این رژیم نیز به مناطق شرقی ادامه دارد و مناطق مسکونی به‌صورت بی‌هدف آماج این حملات شدید قرار گرفته‌اند.