گروه بین‌الملل: «الزام ترکیه به افزایش هزینه‌های نظامی‌اش از سوی ناتو مقامات دفاعی این کشور را به فکر بالابردن بودجه دفاعی‌اش انداخته است». به نوشته روزنامه حریت، در صورتی که دولت ترکیه این طرح را بپذیرد، بودجه دفاعی این کشور ممکن است تا سال ۲۰۱۸ دو برابر شود. سازمان پیمان آتلانتیک شمالی موسوم به ناتو که قدیمی‌ترین سازمان امنیتی جهان بوده و ترکیه نیز عضو آن است با پایان گرفتن ماموریت این سازمان در افغانستان با چالش‌های متعددی روبه‌رو شده است. از جمله ریاضت اقتصادی در اروپا موجب شده است بودجه‌های دفاعی کشورها کاهش پیدا کند و قابلیت‌های عملیاتی و نیروهای متعارف کشورهای هم‌پیمان در ناتو تضعیف شود.

اعضای اروپایی ناتو مجموعا ۱۸۰ میلیارد یورو هزینه نظامی دارند که دومین هزینه نظامی بزرگ جهان پس از آمریکا است، اما این ائتلاف به دنبال بهترین استفاده از این بودجه با بیشترین تاثیر است. در این میان یک چالش بزرگ برای ناتو تغییر رویکرد از بازدارندگی به سوی پیشگیری و انعطاف است. مقامات دفاعی آنکارا به ذکر آنچه که در محافل ناتو به عنوان «قانون نوح» شناخته شده می‌پردازند: پیش‌بینی باران موثر نیست، ساختن کشتی موثر است. ترکیه معمولا حدود ۴ میلیارد دلار در سال، طی یک دهه گذشته برای سلاح‌های جدید و ارتقای توان نظامی هزینه کرده است، اما با رشد اقتصاد این کشور و تبدیل شدن ترکیه به اقتصاد هفدهم جهان و تعهد دولت این کشور به تحقق اهداف تامینی دفاعی تا سال ۲۰۱۸ ممکن است موجب شود که هزینه‌های نظامی آن تا سال ۲۰۲۳ بیش از دو برابر شود. این سال از سوی اردوغان سال چشم‌انداز تعیین شده است. بر اساس این چشم‌انداز ترکیه در نظر دارد جزو ۱۰ کشور برتر اقتصادی دنیا قرار بگیرد. بودجه دفاعی ترکیه تقریبا تا حدود ۱۰ میلیارد دلار در سال معادل ۲۵/۱ درصد از تولید ناخالص ملی این کشور که معادل ۸۰۰ میلیارد دلار است، ثابت مانده است. یک مشاور امنیتی بلندپایه رجب‌طیب اردوغان نخست وزیر ترکیه گفت، هزینه‌های دفاعی ترکیه کمتر از الزامات ناتو است و این هزینه‌ها بسیار کمتر از نیازهای کشوری مثل ترکیه هستند. وی گفت: ترکیه با چندین تهدید نامتقارن و نامتعارف روبه‌رو بوده و مناسب‌تر آن است که این کشور ۲ تا ۵/۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف امور دفاعی کند.

این در شرایطی است که رهبران ناتو از اعضای آن خواسته‌اند که دست‌کم ۲ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف دفاع کنند، اما تعدادی از این کشورها برای تحقق این هدف به سختی تلاش می‌کنند و معدود کشورهای اروپایی توانسته‌اند این هدف را پیاده کنند. در مقام مقایسه روسیه ۵/۴ درصد از تولید ناخالص ملی خود را صرف دفاع می‌کند. تیمو کاستر، مدیر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری دفاعی ناتو در یک کنفرانس خبری در آنکارا گفت: بحران اقتصادی هزینه‌های دفاعی را تحلیل برده است. تنها پنج تا شش کشور عضو هدف ۲ درصدی را محقق ساخته‌اند. اگر اقتصاد ترکیه رشد متوسط چهار درصدی خود را ادامه دهد درآمد ملی ترکیه تا پایان ۲۰۱۸، ۹۳۶ میلیارد دلار خواهد شد. اگر ترکیه تا آن زمان ۲ درصد از درآمد خود را صرف دفاع کند این به معنی بودجه سالانه دفاعی ۷/۱۸ میلیارد دلاری خواهد بود و اگر ۵/۲ درصد از این درآمد را صرف دفاع کند بودجه دفاعی آن به ۴/۲۳میلیارد دلار خواهد رسید. همزمان با این گزارش، حزب حاکم ترکیه بار دیگر به بهانه روند بوروکراسی، تشکیل هیات تحقیقات پارلمانی برای تحقیق درباره اتهامات فساد علیه چهار وزیر سابق این کشور را به تعویق انداخت و آن را به پس از انتخابات ریاست‌جمهوری موکول کرد. به گزارش «ایسنا»، پارلمان ترکیه تصمیم گرفت تا برای تحقیق درباره اتهامات مطرح شده علیه چهار وزیر سابق این کشور از جمله ظفر چاقلایان، اگمن باغیش، معمر گولر و اردوغان بایراکتار، یک کمیسیون تحقیقاتی تشکیل دهد، اما تاکنون تشکیل این کمیسیون در پی تاخیر در عملکردهای حزب حاکم عدالت و توسعه چهار ماه به تعویق افتاده و به پس از انتخابات ریاست جمهوری ترکیه موکول شده است.