گروه بین‌الملل: روسای‌جمهوری آمریکا و روسیه برای نخستین‌بار پس از بحران اوکراین با یکدیگر دیدار کردند. دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه اعلام کرد: باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا و ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه در حاشیه مراسم بزرگداشت نبرد نورماندی در فرانسه با یکدیگر دیدار کردند، اما جزئیاتی از این دیدار غیررسمی که ۱۵ دقیقه به طول انجامید منتشر نشده است.

این در شرایطی است که آمریکا و متحدانش نشست «گروه هفت» را برای نخستین بار طی ۱۷ سال اخیر بدون حضور روسیه تشکیل دادند و ضمن محکوم کردن اقدامات مسکو در اوکراین، تهدید کردند، در صورتی که ولادیمیر پوتین،‌ رئیس‌جمهوری روسیه به بازگرداندن ثبات در اوکراین کمک نکند، تحریم‌های شدیدتری علیه مسکو اعمال کنند.

به گزارش رویترز، در این نشست که به جای استراحتگاه سوچی در دریای سیاه،‌ در بروکسل برگزار شد، رهبران غرب و ژاپن در اظهاراتی شدید‌اللحن از اقدامات روسیه انتقاد کردند.

آمریکا، آلمان، ژاپن، فرانسه، انگلیس، ایتالیا و کانادا در بیانیه مشترکی تاکید کردند: ما متحد شده‌ایم تا نقض مستمر حاکمیت و تمامیت ارضی اوکراین از سوی روسیه را محکوم کنیم. تصرف غیرقانونی کریمه از سوی روسیه و اقدامات این کشور برای بی‌ثبات کردن شرق اوکراین غیرقابل قبول هستند و باید متوقف شوند. همچنین باراک اوباما، رئیس‌جمهوری آمریکا در این نشست تاکید کرد که اقتصاد روسیه پیش از این دچار مشکل شده بود و اگر پوتین رویکرد خود را تغییر ندهد این اقتصاد بیشتر متزلزل خواهد شد. اوباما تاکید کرد: اگر اقدامات تحریک‌آمیز روسیه ادامه یابد، از بحث‌های ما مشخص است که گروه هفت برای اعمال هزینه‌های بیشتر علیه روسیه آماده است. «ایسنا» اما می‌نویسد که پوتین روز جمعه در فرانسه با آنگلا مرکل صدراعظم آلمان، فرانسوا اولاند رئیس جمهوری فرانسه و دیوید کامرون نخست وزیر انگلیس در حاشیه هفتادمین سالگرد ورود نیروهای متفقین به فرانسه دیدار کرد. کرملین در این‌باره خبر داد که دیدار پوتین و اولاند در کاخ الیزه برگزار شد که بیش از یک ساعت و نیم به طول انجامید. به گفته پسکوف آنها همچنین درباره راه‌حل‌های مختلف برای حل بحران اوکراین بحث و گفت‌وگو کردند.این در شرایطی است که پوتین در پاسخ به سوالی در خصوص نظر وی مبنی بر عدم دعوت به حضور در نشست گروه هفت برای نخستین بار از زمان پیوستن روسیه به این باشگاه در سال ۱۹۹۷ گفت: امیدوارم به آنها خوش بگذرد! اوباما همچنین در نشست گروه هفت افزود: در صورتی که فرصتی برای مذاکره داشته باشیم، من همان پیغام را که در طول این بحران به پوتین اعلام کرده‌ام، تکرار خواهم کرد. در حالی که پوتین در نشست گروه هفت حضور نداشت، رهبران این گروه به طور علنی یا غیر علنی اقدامات روسیه در چندین زمینه از جمله سوریه و سیاست انرژی این کشور را محکوم کردند. اعضای این گروه با اشاره به بحران سوریه تصمیم روسیه و چین را برای وتو کردن پیش نویس قطعنامه سازمان ملل که در‌خصوص بحران سوریه انجام شده بود محکوم کردند.