اسد در ژنو 2 شرکت نمی‌کند

گروه بین‌الملل- معاون وزیر امور خارجه روسیه با بیان اینکه بشار اسد در نشست ژنو ۲ شرکت نمی‌کند، اظهار کرد: نشست ژنو ۲ در سطح وزرای خارجه ۳۰ کشور جهان برگزار می‌شود. به گزارش «ایسنا»، میخائیل بوگدانف، معاون وزیر امور خارجه روسیه در مصاحبه با شبکه خبری «راشاتودی» اعلام کرد که نمایندگانی از عراق، اردن، لبنان و ترکیه در نشست مقدماتی ژنو ۲ مشارکت خواهند کرد و این نشست در سطح وزرای خارجه ۳۰ کشور جهان برگزار می‌شود.

او تصریح کرد: ولید معلم، وزیر امور خارجه سوریه ریاست هیات کشورش در ژنو ۲ را بر عهده خواهد داشت و بشار اسد، رییس‌جمهوری سوریه در این نشست مشارکت نخواهد کرد.

بوگدانف با بیان اینکه مذاکراتی با آمریکایی‌ها در خصوص مشارکت عربستان و ایران در ژنو وجود دارد، تاکید کرد که همگان باید در ژنو نماینده‌ای داشته باشند. او همچنین با اشاره به اینکه مسکو به تماس‌های خود با مخالفان جهت مقدمه‌چینی برای برگزاری ژنو ۲ ادامه می‌دهد، تاکید کرد: دو طرف باید بر سر میز مذاکرات بنشینند و هدف اصلی این نشست توافق برای حل بحران موجود در سوریه باشد. میخائیل بوگدانف اعلام کرد: مخالفانی که با آنها دیدارهایی داشته‌ایم، تاکید کردند که هیچ گزینه‌ای جز حل و فصل سیاسی و دیپلماتیک وجود ندارد.

او تصریح کرد: در صورتی که مخالفان مسلح اعلام می‌کنند که به روند مسالمت‌آمیز پایبند هستند، مانعی برای مشارکت مخالفان مسلح در این نشست وجود ندارد. معاون وزیر امور خارجه روسیه تاکید کرد: باید تمام کشورها همچون عراق، قطر، کویت و مصر که در نشست ژنو ۱ مشارکت کردند، در ژنو ۲ نیز حضور به عمل آورند. او خاطرنشان کرد: دلیل محکمی برای دعوت از هند، برزیل و اندونزی به عنوان بزرگ‌ترین کشور اسلامی و همچنین تعدادی از کشورهای غرب جهت حضور در ژنو وجود دارد.

این مقام روسی اظهار کرد: با وجود اینکه واشنگتن تردیدهایی نسبت به مشارکت ایران در ژنو دارد، اما مشارکت ایران در ژنو ۲ جهت دستیابی به راه‌حل‌هایی برای حل و فصل بحران امری مهم است. بوگدانف گفت که با قدری جمیل، دبیرکل حزب مخالف «اراده مردمی» و بدر جاموس، دبیرکل «ائتلاف مخالفان سوریه» و هیثم مناع، رییس هیات هماهنگی مخالفان و صالح مسلم، رییس حزب «اتحاد دموکراتیک» کردها دیدار کرده است.

او با بیان اینکه اخضر ابراهیمی، فرستاده مشترک سازمان ملل و اتحادیه عرب در امور سوریه باید تا پایان دسامبر فهرست شرکت‌کنندگان در ژنو ۲ را ارائه کند، تصریح کرد که با اخضرابراهیمی در ژنو دیدار می‌کند تا نتایج دیدارهای هیات روس با نمایندگان مخالفان سوریه را مورد بررسی قرار دهد. از دیگر سو روسای پارلمان عراق و ترکیه خواستار همکاری منطقه‌ای بیشتر جهت پایان دادن به بحران در سوریه شدند. اسامه النجیفی، رییس پارلمان عراق در یک کنفرانس مطبوعاتی مشترک با جمیل چیچک، رییس پارلمان ترکیه اعلام کرد، چالشی در بحران سوریه وجود دارد که همه ما را تحت تأثیر قرار می‌دهد و بر این اعتقاد هستیم که از طریق همکاری می‌توان راهکاری واقع‌گرایانه و مثمرثمر برای مردم سوریه و کل خاورمیانه پیدا کرد. همزمان با گمانه‌زنی‌ها در خصوص ژنو ۲ شبکه «حقوق بشر یورومدیترینین» اعلام کرد که از ابتدای نا‌آرامی‌ها در سوریه، ۶ هزار زن مورد تجاوز قرار گرفته‌اند. به گفته شبکه خبری بی‌بی‌سی، شبکه حقوق بشر «یورو مدیترینین»، از نهادهای فعال در عرصه حقوق بشر و وابسته به اتحادیه اروپا، اخیرا با تهیه گزارشی در خصوص اعمال خشونت علیه زنان سوری، اعلام کرد که از آغاز درگیری‌ها در سوریه تاکنون حدود ۶ هزار زن سوری هدف تجاوزات جنسی از جمله تجاوز گروهی قرار گرفته‌اند.

دراین گزارش همچنین آماری از موارد تجاوز جنسی، قتل و اقدامات خشونت‌آمیز علیه زنان سوری از آغاز درگیری‌ها در این کشور ارائه شده است. این شبکه فعال در عرصه حقوق بشر در تهیه گزارش خود به مصاحبه‌های مستقیم با قربانیان تجاوزهای جنسی یا اقدامات خشونت آمیز و نیز گزارش کارمندان بخش‌های پزشکی و درمانی در شش ماهه نخست سال جاری میلادی استناد کرده است.